dinsdag 27 maart 2012

Scalextric renovatie

Vandaag ben ik eens begonnen aan de Scalextric spullen van een kennis. Het eerste waar ik me bezig heb gehouden is een auto en wel een Renault Alpine. Ik heb inmiddels uitgevonden dat de auto uit 1969 komt en is voorzien van een open RX motor.

De slepers waren geheel versleten maar de motor liep nog, weliswaar zeer zwaar. Na de motor schoon te hebben gemaakt, heb ik twee eens in de onderdelen bak gekeken en een paar Carrera Evolution slepers gevonden. Nadat ik deze had ontdaan van hun metalen bevestiging bleken ze perfect te zijn voor deze auto. Slepers erop gezet en het geheel werkte weer. Daarna heb ik de pinion en het kroonwiel gesmeerd en de glijlagers voorzien van een drupje olie. Het gevolg was dat alles weer een stuk soepeler en stiller loopt. Omdat ik toch bezig was heb ik meteen de trafo en het aansluitstuk van de baan getest en ook dat werkt. De auto had veel wielspin, waarschijnlijk omdat de originele bandjes nog op de auto zitten. Die waren natuurlijk behoorlijk hard geworden.
Hier zijn de bandjes nog niet geslepen.

Na een beetje twijfelen toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de bandjes eens wat ruwer gemaakt met schuurpapier. Dit werkte goed en bij wijze va hoge uitzondering heeft de auto een paar rondjes op de E&L Raceway mogen rijden. Zoals het er nu uitziet is de renovatie van de eerste auto gelukt.
Met geslepen bandjes.

Er liggen nog twee auto's in de kist om te repareren en een auto zonder motor, de motor ligt er los bij, maar daar missen wat onderdelen van. Wat we daar mee gaan doen zullen we wel zien, de andere twee auto's zijn aan de beurt als er, naast het reguliere sleutelwerk, tijd voor is.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten