maandag 21 april 2014

Ovalracing Ter Apel

Voor de tweede dag van ons raceweekend togen Geert, Lars en ondergetekende naar het verre Ter Apel. Voor Lars en Geert de eerste keer dat ze hier een wedstrijd bezochten, voor mij de tweede keer. Na een lange autorit Kwamen we eindelijk aan en het begon al bij de parking. Helaas slikken de lokale bewoners halve woorden in en zodoende wist ik niet waar te parkeren. Stond de auto eindelijk, moest hij worden verplaatst. Daarna kwam nog een mannetje langs die wilden dat we de auto verplaatsten, maar die hebben we vriendelijk duidelijk gemaakt dat de auto juist daar in opdracht van zijn collega was neergezet. Doe iemand een reflecterend hesje aan en meteen denken ze dat ze "the ruler of the earth" zijn.

Aan de kassa viel wel iets op, waar menige andere baan, en dan vooral de lokale hier in het zuiden iets van kan leren. Lars en ik waren voor 15 euro bij elkaar binnen, eigenlijk nog teveel voor het gebodene, maar toch. Op onze lokale baan bieden ze niet veel meer, maar is de prijs duidelijk hoger. Een ander, heel mooi initiatief is het programmaboekje, geen geprinte prul, maar een mooi boekje, met een full colour omslag, en dat helemaal gratis. Zo kan iemand die de baan niet vaak bezoekt netjes zien wie in welke klasse met welk startnummer rijdt.

Op het eerste gezicht is alles strak geregeld rondom de baan, maar al gauw ontdekten we dat, net als op onze lokale baan, er nogal grof en onbeschoft tegen de coureurs wordt gedaan. Vooral het feit dat een keurmeester, toch een belangrijke official, tegen een Duitse deelnemer meent te zeggen dat hij maar Nederlands moet gaan leren, kan er bij mij niet in. Zeker niet op een door de KNAF erkend circuit. Wat dan helemaal jammer is, is dat er twee commentatoren zijn, waarvan er eentje geen goed Nederlands kan praten en de andere Duits probeert te praten, maar daar verschrikkelijk de mist mee in gaat. Het was hetzelfde liedje als altijd, dat alle Nederlandse woorden een op een werden vertaald en dan ontstaat er een hilarisch stukje Duits, dat kant noch wal raakt. Voor Geert en mij natuurlijk weer iets om eens hartelijk om te lachen. Het is trouwens een feit dat als Geert Duits praat hij ook voor Duitser wordt aangezien en als hij dan Engels praat, zien ze hem voor een Engelsman aan. In het Banger race wereldje hebben velen zelfs jaren gedacht dat hij een Duitser was.

Martijn Vowinkel en Gerton Boes met hun 2 Litre Hotrods.

Met 11 auto's in de F2 werd de Euromaster titel nog verder gedevalueerd als dat hij al was. De eerste keer dat voor deze titel werd gereden was begin jaren 90 van de vorige eeuw, toen was het aantal deelnemers een stuk hoger. Ook nu rijden er in Nederland meer dan 100 coureurs in de F2 stockcars, maar het helpt niet om op een dag wee wedstrijden in het noorden van het land te organiseren, ook al is het er eentje op asfalt en eentje op gravel. Dat neemt niet weg dat er best nog een aantal auto's meer hadden kunnen zijn, want er zijn coureurs dia alleen maar op asfalt rijden.

Jongeling Pieter van der Beek, hier uit de buurt, deelt een tik uit aan "veteraan" Piet Huussen in de F2 stockcars.

De 2 litre Hotrods, de eigenlijke reden voor ons bezoek is een klasse met grote potentie. Dit was hun eerste officiële race op het vasteland van Europa en met 7 auto's is een mooi begin gemaakt. Het veld bestond uit 6 ervaren coureurs en eentje die helemaal nieuw is in de sport. De samenwerking met het in de UK gevestigde Spedeworth kan ervoor zorgen dat de klasse gaat groeien en het is de eerste klasse op het vasteland die ook "clockwise" de ronden rijdt. Dit in afstemming met Engeland. De auto's zijn toch allen voorzien van een buizenframe en dus is het simpel om de hele besturing aan de rechterkant van de auto in te bouwen.

Frank Nöhring en Dirk Albrecht met hun 2 Litre Hotrods.

De enige andere klasse die het aanzien waard was, was de BMW Cup. Er verschenen 19 van deze auto's op de baan en die leverden leuke gevechten. Die klasse kan ook groeien en het kon wel eens helemaal leuk worden met 30 van die dingen op de baan, die overigens lang genoeg is om ook 40 auto's in een klasse te herbergen.

Nog een jongeling in de F2 stockcars, Rick Lenssen uit Baarlo.

Kortom, een lange reis om maar weer eens met de neus op de feiten te worden gedrukt, waarom we de wedstrijden in Ter Apel normaal mijden. Misschien zit er in september nog een bezoekje in, dan rijden ze er twee dagen en komen Engelse 2 litre Hotrods op bezoek. De zaterdag ga ik dan waarschijnlijk wel naar Emmen. De races daar passen meer in mijn straatje.

Martijn Vowinkel won 3 van de 4 races in de 2 Litre Hotrods, maar kwam hier terecht na een tikje van een concurrent, de auto kiepte, maar ging niet op zijn dak.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten