zaterdag 12 april 2014

Historic Festival en finale Crazy Race

De voorlaatste race op de E&L Raceway is verreden. Op het programma stond dit keer het Historic Festival en de grote finale van de Crazy Races. Lars en Edje kruisten de degens voor het kampioenschap, maar zowel Jimmy als Geert verkochten hun huid duur. Tijdens de races met historics kwamen allerlei auto's uit verschillende tijdperken aan de start, in ieder geval een aantal auto's waar normaal niet veel mee wordt gereden. Jammer genoeg kon Maurice toch niet aan de start verschijnen, waardoor we met 4 rijders van start gingen.

De dag begon al meteen goed met een mooi verhaal van Jimmy en de ruzie die hij had met zijn Dyane, laten we het erop houden dat het voorlopig 1-0 staat voor de Dyane. De toon was dus gezet en zo togen we naar de benauwde zolder voor de finale van de crazy races. Edje en Jimmy reden de openingsrace die met 13,44 ronden door Edje werd gewonnen. Jimmy reed 13,20 ronden. In de volgende race kwam Jimmy uit tegen Geert. Jimmy won met 13,25 ronden tegen 12,43 ronden. Lars kwam als volgende in de baan en moest het opnemen tegen Geert. Lars ging er eens goed voor zitten om in ieder geval een poging te doen de race te winnen, maar dat liep toch anders, na 2,44 ronden lag hij uit de baan en moest Geert de race in zijn uppie uitrijden, hij kwam tot 13,25 ronden. De laatste race race ging tussen de koplopers in het klassement. Edje hoefde zich geen zorgen meer te maken, omdat de titel binnen was, maar ging hier iets te lichtzinnig mee om en vloog na 4,34 ronden uit de baan, Lars kon verder en reed 14,07 ronden. Zo werd de laatste Crazy Race van het seizoen een prooi voor de uitgaande kampioen Jimmy voor Geert, Edje en Lars.

De eerste race in het Historic Festival was de Ford Escort 1800RS rally challenge, met andere woorden, 5 ronden racen met de SCX Escort en de snelste ronde werd geteld. Edje beet het spits af en wist een winnende tijd van 6,292 seconden op de klok te zetten. Jimmy werd tweede met 9,394 sec, voor Lars met 6,445 sec en Geert met 6,734 seconden. De puntentelling in de challenge races was 10,9,8,7.

Hierna was het tijd voor de eerste 2CV race, met de 2CV's die Jimmy voor deze gelegenheid had meegenomen. Er werden 14 ronden per race gereden met een baanwissel na 7 ronden. De puntentelling was weer als vanouds, 50 voor een eerste plaats, 30 voor een tweede plaats met een punt aftrek voor iedere uitvlieger. Edje mocht meteen tegen Lars racen en won, na de nodige lachsalvos, met 49 tegen 24 punten. Lars won daarna met 46-24 van Geert, waarna Jimmy met 50-26 van Geert wist te winnen. In de laatste race reden Jimmy en Edje tegen elkaar en gooide Jimmy zijn race meteen weg door een valse start te maken. Een valse start levert echter een strafronde op en dus lag Jimmy al voor de start een ronde achter en die maak je in races van 14 ronden niet meer goed. Uiteindelijk won Edje met 48-29.

Na de pauze met soep en broodjes werd verder gegaan met de Lola T290 challenge. Ook dit keer moesten er 5 ronden worden afgelegd, maar zou de totaaltijd tellen. Edje opende het bal weer en zette meteen een goede tijd op de klokken 29,945. Jimmy reed een 30,083, Lars een 28,698 en Geert, die niet dacht dat hij onder de 32 seconden zou blijven reed een 31,449. Lars won dus dit onderdeel voor Edje, Jimmy en Geert.

2CV race 2 volgde hierop en het aantal ronden werd omlaag gebracht naar 10 per race, met een baanwissel na 5 ronden. Lars won de eerste race van Edje met 48-27 en daarna wist hij ook Geert te verslaan met 49-27. Geert maakte het daarna Jimmy heel erg moeilijk, er werd aanzienlijk serieuzer gereden met de eenden en het ging ook allemaal sneller dan in de eerste race. Jimmy wist echte in de laatste ronde de kop van Geert over te nemen en won met 49 tegen 30. In de laatste races troffen Jimmy en Edje elkaar weer en nu wist Edje echt te winnen  met 50 tegen 27.

Na deze tweede 2CV race volgende de Carrera Ford Capri 3100RS challenge. Deze werd op dezelfde manier verreden als de challenge met de Lola. Edje mocht weer de spits afbijten en zette een tijd van 32,935 seconden op de klok. Lars reed 33,240, Jimmy 33,288 en Geert 39,209.

De laatste race van de dag was er eentje met de NSR Ford MKIV auto's. 20 ronden per race met een baanwissel na 10 ronden. Dat het spannend was is een uderstatement want zowel Edje, Lars als Jimmy maakten nog aanspraak op de eindoverwinning, dus deze races zouden alles beslissend zijn. Edje won de eerste race van Jimmy met 50-29. Jimmy wist daarna de race tegen Geert te winnen met 50 tegen 30. Lars won daarna met 50-29 van Geert en zo kwam het dan voor de zoveelste keer in de historie van het Zootje Ongeregeld tot een duel tussen Edje en Lars. Edje was, net zoals vorige week, niet echt geconcentreerd en vloog een paar keer uit de baan, waardoor hij zijn bij elkaar gereden voorsprong tot twee keer toe tot nul gereduceerd zag worden. Na de baanwissel ging Lars er eens goed voor zitten en hengelde hij Edje binnen. Laatstgenoemde dook nog twee keer uit de baan, waardoor Lars de race wist te winnen met 50-26. Deze overwinning betekende dat Lars ook de eindoverwinning binnen haalde voor Edje, Jimmy en Geert.

Uitslag Crazy Race:

1. Jimmy 27,18 ronden.
2. Geert 26,18 ronden.
3. Edje 18,33 ronden.
4. Lars 17,05 ronden.

Eindstand Crazy Races:

1. Edje 47 punten uit 5 races.
2. Lars 44 punten uit 5 races.
3. Paul 28 punten uit 4 races.
4. Jimmy 26 punten uit 3 races.
5. Geert 21 punten uit 3 races.
6. Maurice 14 punten uit 2 races.
7. Arjan 7 punten uit 1 race.

Uitslag Historic Festival:

1. Lars 294 punten.
2. Edje 279 punten.
3. Jimmy 259 punten.
4. Geert 187 punten.

Tussenstand baankampioenschap na aftrek van 2 schrapresultaten (de laatste race kan niet worden geschrapt):

1. Edje 175 punten uit 8 races.
2. Lars 157 punten uit 8 races.
3. Paul 150 punten uit 7 races.
4. Jimmy 123 punten uit 6 races.
5. Geert 113 punten uit 6 races.
6. Arjan 64 punten uit 3 races.
7. Maurice 42 punten uit 2 races.

Lars doet met zijn overwinning goede zaken voor de tweede plaats in het kampioenschap en Edje heeft de titel binnen. Paul kan nog tweede worden, maar dan moet hij de laatste race wel winnen en moet Lars ver achterin eindigen. De plaatsen van Jimmy en Geert staan vast en voor wat betreft Arjan en Maurice kan er nog gewisseld worden. Hopenlijk staan we in mei met zeven rijders aan de start zodat we het seizoen op de E&L Raceway in stijl kunnen afsluiten.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten