dinsdag 10 juli 2012

Drukte voor E&L.

Afgelopen weekend zijn we druk geweest met zowel 1:1 racen en slotracen. Op vrijdag zijn we al vroeg naar het Engelse Ipswich vertrokken, om daar het Speedweekend te bezoeken. Hoofdmoot van dit weekend is ieder jaar het wereldkampioenschap in de National Hotrod klasse. Gedurende het weekend rijden er ook nog een aantal andere klassen en ik moet zeggen dat ik sinds lange tijd niet zoveel plezier heb gehad tijdens ovalracing.

Zo vervoeren Banger coureurs hun auto's.

Het weer in Engeland had zo z'n grillen tijdens het weekend, maar op de zaterdag bleef het de hele dag droog. De 1300 stockcars, Superstox en 2 liter Hotrods zorgden voor de beste races, waarbij in de 1300 stox, de rivaliteit tussen de Engelsen en Schotten voor heel wat spektakel zorgde en de 2 liter rods een schitterende finale voor het Brits kampioenschap op de baan legden. Geert, die ook regelmatig op de E&L Raceway is te vinden reed in de Historic Saloon Stockcars en had twee races die nogal verschilden. In de eerste had hij totaal geen wegligging en reed hij z'n rechter voorband helemaal aan gort, terwijl het in de tweede heat een stuk beter ging. De teamraces in de Bangers waren goed, waarna de destruction derby de eerste dag afsloot.

Een 2 liter Hotrod.

Op zondag begon de dag met veel regen. Het zag ernaar uit dat de wk race hierdoor zou worden ontsierd, maar door het weer werd het een race die helemaal open zou zijn. Er moesten 75 ronden worden afgelegd, en dus moet er met veel zaken rekening worden gehouden. Polesitter Chris Haird en Noord-Ier John Christie waren in de beginfase bezig met een gevecht maar beiden vielen daarna terug. Verdedigend kampioen Malcolm Blackman nam de leidig over en reed een kwart baan van de concurrentie weg, totdat een andere Noord-Ier Glenn Bell zich los wist te maken uit het peleton en het gat wist te dichten. Met nog 25 ronden te gaan ontspon zich een schitterend gevecht tussen beide heren, waardoor Matt Simpson dichterbij kon komen. Het lukte Bell uiteindelijk om Blackman voorbij te gaan omdat Blackman duidelijk problemen met de wegligging begon te krijgen. Bell wist de leiding vast te houden, terwijl Simpson zich een weg forceerde langs Blackman, waardoor beiden veel tijd verloren. Gavin Murray nam daarop de tweede plaats over, maar het was Bell die de titel voor zich opeiste voor Murray. Blackman vond het na de race nodig om Simpson nog eens rond te duwen, wat hem op een uitsluiting voor de rest van het weekend kwam te staan, en er wordt nog bekeken of er verdere stappen worden ondernomen.

Een Ford Popular uit de Historic Saloon Stockcars.

De Supreme Open finale in de 1300 stockcars was een keiharde race, die veel schotten zich nog lang zullen heugen omdat ze heel hard werden aangepakt. Ook Lars en ik hebben dit gevoeld omdat er een auto vlak voor ons insloeg en de grond deed trillen en er nogal wat stof over ons heen vloog. Gelukkig werd het zondagmiddag nog droog, waardoor we niet de hele dag in de regen hebben gezeten.

De mooie Superstock van Jordan Aylward.

Jammer genoeg was het weekend veel te snel voorbij, maar op maandagavond mochten we alweer aantreden in Moers, waar Salvatore en Giovanni van NSR hun opwachting maakten. Beide heren hebben een aantal leuke plannen en hadden een aantal van hun GT3 auto's op de baan gezet waar we een race mee hebben gereden. Wat me daarbij wel kon bekoren is dat er volgend hun regels niet met lood mag worden geklooid en de auto dus op een andere manier moet worden afgesteld. De GT3 auto's hebben daar mogelijkheden zat voor, dus dat was het probleem niet. het was ook de eerste keer sinds de HRS GT dagen dat we weer eens met rubber bandjes reden en dat beviel ook goed. Het was in ieder geval een leuke avond, waar ik de race als tiende afsloot en Lars dertiende werd.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten