......in het leven geroepen om iedereen een eerlijke kans
te geven om mee te strijden voor een kampioenschap. De reden hiervoor is dat
Edje en Lars tijdens de meeste races het thuisvoordeel hebben en er
voor de concurrentie meestal niet meer overblijft dan de strijd om de
derde plaats. Daarom werd aan het begin van het seizoen 2011/2012 een
kampioenschap in het leven te roepen dat op meerdere banen werd
verreden. Iedere baan zou een race organiseren en degene met de
meeste punten mocht zich BraLi kampioen noemen. Inmiddels gaan we
alweer de vijfde editie van het kampioenschap in. De eerste drie
edities werden met Slot-It auto's verreden, de vierde met de NSR GT3
auto's.
Nu dan de naam, BraLi, het is niets
meer of minder dan de afkorting van Brabant en Limburg, omdat de
rijders van het Zooitje Ongeregeld uit deze twee provincies afkomstig
zijn.
Na de eerste vier edities twee
conclusies trekken. Het is inderdaad een spannend kampioenschap,
maar, toch werd Edje vier keer winnaar van het kampioenschap, al was
dat in de vierde editie maar nipt. In het seizoen 2011/2012 werd op
drie circuits gereden, te weten de E&L Raceway, Abbeyroad en de
finale vond plaats op het Silverdragon Circuit. Edje won alle drie de
races en het kampioenschap, de tweede plaats in het kampioenschap was
voor Paul, met twee tweede en een derde plaats en Lars werd derde met
een tweede, een vierde en een derde plaats. In totaal namen vijf
rijders deel aan het kampioenschap.
In het seizoen 2012/2013 namen in
totaal 6 rijders deel aan twee races, helaas kreeg Paul het niet voor
elkaar om een race te organiseren, dus bleven de races op de E&L
Raceway en het Silverdragon Circuit over. Edje won het kampioenschap
met een overwinning en een tweede plaats voor Arjan met een vierde
plaats en een overwinning op z'n thuiscircuit en Paul met een tweede
en derde plaats.
Ook in het Seizoen 2013/2014 reden zes
rijders minimaal een race om het kampioenschap. Edje werd andermaal
kampioen met twee overwinningen en een tweede plaats. Arjan legde
beslag op de tweede plaats met een tweede en vijfde plaats en een
klinkende overwinning op z'n thuisbaan en Lars werd derde met een
vierde, tweede en derde plaats in de races.
Met maar vijf rijders die minimaal een
race reden werd het seizoen 2014/2015 afgesloten. Het eerste seizoen
met de NSR GT3 auto's bleek een gouden greep, de auto's zijn veel
meer aan elkaar gewaagd en dit was te merken ook, het kwam aan op de
laatste heat van de laatste wedstrijd eer de kampioen bekend was.
Edje won de eerste race op de E&L Raceway voor Lars en Paul. De
tweede race vond plaats bij Paul en werd gewonnen door Edje voor Lars
en Arjan. Tijdens de derde race bij Arjan was Lars onverslaanbaar.
Arjan reed de hele dag als tweede rond en Edje als derde. Nu
eindigden Arjan en Edje beiden als tweede en dat was de redding voor
Edje, anders was er een shootout race nodig geweest en die zou Lars
gegarandeerde gewonnen hebben. Nu was het Edje die z'n vierde titel
won voor Lars en Arjan. In het seizoen 2015/2016 is het BraLi
kampioenschap niet verreden.
Ik heb lang getwijfeld of er een beker
moest komen voor dit kampioenschap, die dan een jaar lang bij de
winnaar mocht blijven staan en waar ieder jaar een plaatje van de
winnaar bij zou worden geplaatst. Uiteindelijk heb ik besloten dit
niet te doen en een auto ooit gebouwd voor een endurancerace voor ons
team, als trofee te gebruiken. Een leuk alternatief en de niet meer
gebruikte auto heeft weer een doel.
De trofee waar het om gaat.
Voor de eerste BraLi race van het
seizoen 2016/2017 zijn in ieder geval 6 inschrijvingen binnen. Meer
over die race volgt volgende week.
Edje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten