zaterdag 3 mei 2014

Leuke Duitse NSR GT3 finale.

Het eerste seizoen van de NSR GT3 Cup in Duitsland is nu officieel afgesloten, met de grote finale. Slotracers uit heel Duitsland, waarbij twee rijders uit Berlijn de meeste kilometers hadden gereden om aan deze wedstrijd deel te nemen en een zestal Nederlanders stonden aan de start. Er deden 23 rijders mee in de finale, de rest reed als gasten, die konden ook geen aanspraak maken op de Duitse titel.

NSR had voor de eerste drie in de finale een Corvette GT3 beschikbaar gesteld. Deze waren zeer toepasselijk goud, zilver en brons gespoten.

Zoals gewoonlijk begon mijn dag met het begroeten van de verschillende mensen die in Moers aanwezig waren. Dat duurde wel even want die had ik inmiddels al een half jaar niet meer gezien. De mannen van Dutch Touch slotracing had ik al enkele jaren niet meer gezien, dus ook met hen bijgepraat.

Mijn training ging slecht, de auto wilde niet, dus het ding van de baan gehaald en nieuwe slepers eronder gemonteerd. Hierna heeft Paul van den Hurk een rondje met het ding gereden en die had meteen een tip, die na uitvoering ervan, goed bleek te werken. Hiervoor natuurlijk hartelijk dank aan Paul. Tijdens de kwalificatie kreeg ik met moeite een 10,6 seconden uit de auto geperst, maar kwalificeren is niet echt mijn hobby. Met deze tijd kwam ik in de tweede race terecht, dus eerst nog even uit rusten.

De races gingen over 6x6 minuten, niet erg lang dus en misschien niet genoeg om de baan weer een beetje in de vingers te krijgen. Het ging echter anders dan verwacht, ik kwam al vrij snel aan de leiding in de heat, mede doordat het af en toe een rommeltje op de baan was en er een marshall aan de baan stond, die schijnbaar tijd zat had. Gedurende de race ging het steeds beter en begon ik al langzaam aan de overwinning in de heat te denken. Ik kreeg echter de banen 5 en 6 als laatste voor de kiezen, maar kon me wonderwel op de eerste plaats handhaven en wist de race als winnaar af te sluiten.

Gedurende de rest van de races eindigden nog een aantal andere rijders voor me, maar ik had toch al geen enkel moment de illusie dat ik in de top tien zou eindigen. De mannen van Dutch Touch gaven een demonstratie slotracen zoals ik die nog nooit heb gezien. Ze reden tijdens de kwalificatie al de eerste vier plaatsen bij elkaar en gingen er tijdens de race eens goed voor zitten. Het resultaat was dat ze op de plaatsen 1 tot en met 4 eindigden, waarbij er tussen de eerste drie maar 7 baanstukken verschil zat.

Uiteindelijk eindigde ik op de achste plaats in de finale en ergens op de zestiende plaats over de gehele dag. Dat is beter dan verwacht, dus kan ik weer terugkijken op een geslaagd dagje slotracen. Het enige smetje op de dag is eigenlijk dat Duitse NSR importeur graag de hand out bandjes terug wilde hebben, dat had misschien ook wel anders gekund, zeker omdat er een aantal mensen vele kilometers hadden gemaakt om überhaupt aanwezig te kunnen zijn.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten