zaterdag 24 mei 2014

Abbeyroad 150

De tweede BraLi race van het seizoen 2013/2014 is verreden en wel bij Paul. Met zes rijders aan de start en grip problemen tijdens de test na de vorige race bij Paul, had hij besloten om races van 15 ronden te rijden. Paul had zich veel moeite gedaan om alles in orde te krijgen, maar kreeg helaas te maken met een probleem met de tijdmeting, waardoor we aangewezen waren op de originele Scalextric tellers. Het was trouwens de eerste keer dat we met de Slot-It auto's echte tegen elkaar zouden racen op een Scalextric baan en gelukkig bleven de problemen op de smallere baan uit, op een enkel vermanend woord na. We werden verwelkomt met koffie en appeltaart en na de nodige slappe praat werd er richting baan getogen.

Het puntensysteem was weer als vanouds, 50 punten voor een overwinning, 30 voor een tweede plaats en een punt aftrek voor een uitvlieger.  Tijdens de training leek het erop dat op baan 1 de stroom af en toe wegviel, maar eenmaal begonnen met racen was hier geen sprake meer van. Na een korte keuring, waarbij alle auto's goed werden bevonden gingen we van start. Arjan reed met zijn Gulf Porsche, Jimmy met de Jaguar XJR9 van Arjan, Geert met de Jaguar XJR12 van Edje, Paul met zijn Marlboro Porsche, Lars met de enige Toyota 88C en Edje met zijn oude vertrouwde Jaguar XJR9.

Arjan maakte tijdens de Spring Classic zijn rentree en had het zichtbaar moeilijk met de baan, waarop hij voor de eerste keer reed, en de wegligging van zijn Porsche. Hij zou later toegeven dat hij beter voor de Jaguar had kunnen kiezen, die had toch een betere wegligging. Arjan eindigde op de zesde plaats.

Geert reed een zeer goede race, wist een aantal heats te winnen en maakte het iedere tegenstander meer dan eens moeilijk. Uiteindelijk moest hij het op 1 punt na afleggen tegen de man op de vierde plaats en werd vijfde.

Voor Paul schijnt het racen op zijn eigen baan eerder een vloek dan een zegen te zijn. Tijdens zijn eerste race dit jaar eindigde hij al als vierde en ook nu zou hij niet verder dan die vierde plaats komen. Ook hier weer, net als bij Arjan, problemen met de wegligging van de Porsche.

Jimmy die ging er eens echt voor staan, reed een zeer goede wedstrijd en wist veel heats in winst om te zetten. Het hebben van een eigen baan schijnt voor hem dus goed te werken. Het probleem is echter dat hij schijnbaar te veel respect heeft voor Edje en Lars, terwijl hij vandaag de auto had om beiden te kunnen verslaan. Een derde plaats is niettemin een zeer goede prestatie en Jimmy liet geen enkele uitvlieger noteren.

Na zijn recente goede resultaten lijkt Lars de smaak weer te pakken te hebben. Hij sleutelt nu zelf wat vaker en heeft weer een goed wedstrijdritme te pakken. Zijn vermogen om zich snel aan te passen aan de wegligging van zijn auto zorgde ervoor dat hij de snelste tijd van de dag wist te rijden. Hij rijdt echter nog niet constant genoeg en dit kost hem meestal in belangrijke races de overwinning.

Edje reed als vanouds weer constant, maar had bij lange na niet de snelste auto. Feit is echter dat de races meer dan 1 ronde duren en daar maakt hij nog steeds gebruik van. Edje kan zich niet zo snel aan een auto aanpassen als Lars, maar moet het hebben van zo weinig mogelijk dramatiek in zijn rijden. Dat gaat soms nogal eens fout, maar tijdens deze wedstrijd wist hij alle races winnend af te sluiten met maar 1 uitvlieger.

Helaas heb ik geen punten van vandaag maar de uitslag ziet er als volgt uit:

1. Edje 499 punten.
2. Lars 458 punten.
3. Jimmy 420 punten.
4. Paul 359 punten.
5. Geert 358 punten.
6. Arjan 291 punten.

Stand BraLi kampioenschap na 2 races:

1. Edje 50 punten.
2. Lars 43 punten.
3. Arjan 41 punten.
4. Paul 41 punten.
5. Jimmy 40 punten.
6. Geert 37 punten.

Met nog 1 BraLi race te gaan moet het al gek gaan wil Edje zijn titel niet prolongeren. Jimmy is dan helaas verhinderd en als er maar 5 rijders aan de start staan heeft Edje de titel binnen. Als er zes rijders aan de start staan kan Lars nog op gelijke hoogte komen met Edje, maar dan moet hij wel de Silver Dragon 500 winnen en moet Edje laatste worden. De strijd om de tweede, derde en vierde plaats is nog volop open, dus dat beloofd nog een spannende racedag te worden.

Edje.

3 opmerkingen:

  1. Goed seizoen geweest dus voor je (jullie Limburgers)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Punten waren als volgt:
    Edje 499
    Lars 458
    Jimmy 420
    Paul 359
    Geert 358
    Arjan 291

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Marc, is niet slecht gegaan, had eerlijk gezegd veel meer tegenstand verwacht. We zullen volgend jaar zien als we met de NSR GT3 auto's gaan rijden.

    @Paul, thanks, de volgende keer neem ik gewoon het briefje mee naar huis, is net zo makkelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen