zaterdag 13 september 2025

Eerste race van het seizoen een feit

De eerste Zootje Ongeregeld race van het seizoen 2025/2026 zit er alweer op. Er werd gereden met onze nieuwe klasse, de Revoslot Group 2 Touringcars. Dit is ook de klasse waar we een puntenkampioenschap mee rijden. Geert, Lars, Patrick, Paul en Edje waren aanwezig voor deze eerste race. Zoals verwacht reden Geert en Lars met een Datsun 510, Patrick en Paul met Opel Kadett GTE en Edje met een Ford Escort. Patrick had vlaai bij zich, Geert had hetzelfde idee, dus de aangeschafte koekjes bleven liggen.

Aangezien we met handout bandjes rijden, werden deze eerst op de auto's gezet en werd er door iedereen nog even getraind. De kwalificatie bestond uit het rijden van een minuut op spoor 2, waarbij de snelste ronde uit de eerste drie ronden de volgorde voor de sprintrace bepaalde en de gereden afstand na een minuut de volgorde voor de hoofdrace. Er kon een extra punt voor de beste in beide kwalificaties worden gescoord. Edje beet het spits af en reed een 4,74 als snelste ronde en 12,27 ronden totaal. Lars reed 4,77 en 12,14 ronden, Paul 4,72 en 12,24 ronden, Geert 4,73 en 12,16 ronden en Patrick 4,86 en 11,40 ronden.

De sprintrace ging over twee keer 5 minuten, waarbij het totaal aantal ronden de uitslag bepaald. Het werd een spannende race waarbij het record regelmatig sneuvelde en Paul op een gegeven moment een rondje van 4,44 seconden reed. Die tijd werd de rest van de dag niet meer verbeterd. Het werd al snel duidelijk dat de strijd tussen Paul en Edje zou gaan. Lars reed op baan twee niet z'n beste stint, Geert was, na z'n snelle kwalificatie, het spoor wat bijster en bij Patrick liep het ook niet echt. Uiteindelijk won Edje de race met 129, 37 ronden en werd Paul tweede met 129,36 ronden, een verschil van 1 baanstuk. Lars bleef steken op 126,30 ronden, Geert op 125,36 en Patrick op 120,24.

Voor de hoofdrace werd de tijd verhoogd naar twee keer acht minuten en dat was te merken. Bij Patrick liep het op baan twee niet zoals het normaal gaat, op baan 1 ging het nu wel beter. Geert reed op baan twee goed, maar vloog een paar keer uit de baan op baan 1. Paul had een hele dure uitvlieger, maar stond wel goed en constant te rijden. Lars was nu wel heel snel en reed een mooie stint. Ook Edje vloog een keer uit de baan, maar wist toch een hele goede stint te rijden. Uiteindelijk won Edje voor Lars, Paul, Geert en Patrick.

Uitslag sprintrace:

1. Edje: 129,37 ronden; 2. Paul: 129,36 ronden; 3. Lars: 126,30 ronden; 4. Geert: 125,36 ronden; 5. Patrick: 120,24 ronden.

Uitslag hoofdrace:

1. Edje: 209,06 ronden; 2. Lars: 208,39 ronden; 3. Paul: 208,14 ronden; 4. Geert: 199,06 ronden; 5. Patrick: 194,16 ronden.

Paul, Lars en Edje liggen heel dicht bij elkaar, voor Patrick en Geert is er nog werk aan de winkel.

De stand in het kampioenschap ziet er na de eerste twee races als volgt uit: 

 

We zijn het er allemaal mee eens dat het een hele leuke klasse is om te rijden. Wat nog veel belangrijker is, is dat de nieuwe opzet van de races ook heel goed functioneert en zeer in de smaak valt.

V.l.n.r.: Opel van Patrick, de Datsun van Geert, de Opel van Paul, de Ford van Edje en de Datsun van Lars.

De volgende race op de E&L Raceway vindt plaats op zaterdag 11 oktober. Dan rijden we met de NSR GT3 klasse de E&L 40. Dat wil zeggen dat iedere rijder 40 minuten rijtijd krijgt.

Edje.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten