zaterdag 5 juli 2025

BRM Groep 2 in Dhünn goed verlopen

Op vrijdag 4 juli vonden Geert en Edje het nodig om een BRM Groep 2 race in Dhünn te gaan rijden. Wat een feest op steden als Düsseldorf, Köln en Leverkusen op een vrijdagmiddag tussen 16.00 en 17.00 uur te moeten passeren. De hele heenreis duurde dan ook twee uurtjes.

Aangekomen werd bijgekletst met de Guido en de lagers van de BRM Escort werden gesmeerd. Geert ging weer van start met de geleende BMW 2002. Eenmaal klaar voor de training, motorgeronk, en niet zomaar iets. Volgens Guido een Porsche maar niets was minder waar. Een BMW M3, getooid in DTM kleuren van weleer kwam de inrit opgereden.

Even kennis maken met de eigenaar natuurlijk en dan moet het vooronder ook worden bezichtigd. Daar kwam een full spec jaren 80/90 DTM groep A blok met 296 paardjes tevoorschijn. Helemaal opgebouwd door de eigenaar, evenals de rest van de running gear onder en in de auto.

Daarna zijn we toch maar gaan trainen en heeft vooral Edje gretig gebruik gemaakt van de trainingstijd. Er waren dit keer maar zes rijders aanwezig, dus 1 heat, van 10 minuten per spoor, in totaal 40 minuten. Geert reed met een 13,305 een vijfde tijd tijdens de kwalificatie, Edje reed 13,407 en eindigde de kwalificatie als laatste.

Georganiseerde (ahum) chaos op de sleutelplek, inclusief rijstwafels. Links de Escort van Edje, rechts de Jägermeister BMW waar Geert mee reed.

Met zes man was het simpel, vier man rijden, eentje aan de PC als wedstrijdleider en eentje om in te zetten. Indien onmogelijk om in te zetten volgde een neutralisatie (deze wordt aangegeven door terror te roepen, vraag niet waarom). 

Geert begon op baan 1, Edje op baan 2 en beiden deden weinig voor elkaar onder, Edje was iets sneller en verschalkte zelfs Marcus die op de moeilijkste baan vier moest beginnen. Na de eerste stint verhuisde Geert naar baan drie en Edje naar twee. Nu was Geert iets sneller dan Edje, die dit keer echter zeer geconcentreerd stond te rijden. Op de helft van de race moest Geert plaats maken voor een andere rijder en ging Edje naar baan drie. Dit ging zeer goed, mooie tijden, goede flow en opperste concentratie zorgden voor een hele mooie stint. Na z'n stint op baan drie mocht Edje ook even niet meer meespelen.

Geert moest de banen vier en twee nog rijden en ondanks dat hij op baan vier een paar keer uitvloog waren z'n tijden goed te noemen. Edje kwam ook terug op baan vier en ging op jacht naar Marcus, die moest te pakken zijn. Geert was sneller op baan twee, maar Edje toverde weer een mooie stint uit de hoed. Na de race waren zowel Geert als Edje tevreden, goed gereden, Geert zonder al te veel drama, Edje zonder een enkele uitvlieger, met een auto die nu wel deed wat ie moest doen. Mooiste compliment was wel van Guide: "schönes auto has du dir gebaut, Edje".

Uiteindelijk was dit de uitslag van de race:

Edje kwam 13 baanstukken te kort om als vierde te eindigen, mede te wijten aan het feit dat de laatste stint een aantal keren werd gestopt voor een rijder die problemen had met z'n auto, dat kost meters en je moet iedere keer weer terug in je ritme zien te komen.

Na nog wat napraten ging de reis naar huis een stuk sneller. Dit keer ook zonder plotselinge flitsen onderweg (hoop ik). Geert en ik waren in ieder geval allebei tevreden met het resultaat.

Edje. 

2 opmerkingen:

  1. Netjes gereden mannen, zit allemaal dicht bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten. Ben zeer tevreden met de auto, zoals hij er nu bijstaat. Nu nog vol blijven houden en de laatste puntjes op de I zetten.

      Verwijderen