maandag 5 mei 2025

Workshop: BRM tuning

 Na het debacle van 2 mei was het duidelijk dat er iets aan de BRM Ford Escort moest gebeuren. Nu had ik m'n ogen al goed de kost gegeven en het was duidelijk dat mijn auto beduidend hoger op de wielen stond als de rest van het veld. Dus, er moest aan de bandjes geslepen worden.

Als eerste heb ik van een setje oude NSR velgen het asgat opgeboord naar 3 mm. Die kunnen nu worden gebruikt om op de auto te zetten als er niet mee wordt geracet.

 

 

 

 

 

 

Daarna ben ik begonnen met het slijpen van de spons bandjes van de Escort. De omtrek van de achterbandjes is met 2,5 mm verkleind, die van de voorbandjes zelfs met 3,5 mm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
De voorbandjes voor- en na het slijpen.
 

De auto ligt nu beduidend lager dan voor het slijpen. Het doel was om het zwaartepunt te verlagen, zodat de auto minder kiept in een bocht. De hoop is dat de auto nu een beetje meer "loose" is geworden zodat er een kleine drift kan ontstaan in een bocht. Door het slijpen is de overbrengingsverhouding ook iets veranderd, waardoor de auto nu eerder op z'n topsnelheid is. Dat mag geen probleem zijn, daar er naar mijn mening net niet genoeg snelheid in zat.
 
Zo ziet de Hudy slijpmachine uit na het slijpen van vier bandjes. Ik zal binnenkort eens wat rondjes op onze eigen baan rijden en kijken hoe ver ik kan gaan voor de auto uit de baan vliegt. Daarna worden de kap en het chassis eens grondig gereinigd en is de auto klaar voor de volgende race in Dhünn. Deze vindt plaats op vrijdag 4 juli in Dhünn.
 
Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten