zondag 1 september 2019

Ovalracing Ter Apel

Voor het eerst sinds 2017 ben ik weer eens naar een oval geweest om de races te bekijken. Omdat we niet van makkelijk doen houden werd het meteen een lange reis naar Ter Apel, waarop ik werd vergezeld door Geert.

Nu was de reden om te gaan drieledig, namelijk de klassen 2 liter Hotrods, Classic Hotrods en National Saloon Stockcars. In de 2 liter Hotrods werd namelijk gestreden om de National Championship, terwijl de Classic Hotrods betstaan uit een aantal zeer mooie modellen auto's. De National Saloons had ik op het vasteland nog niet gezien en met een Engelse deelnemer present was het wel een must. En, de nieuwe auto moest eens worden uitgetest.

De Classic Hotrods waren helaas maar met 7 auto's aanwezig, maar het waren allemaal bloedmooie auto's en dan hebben we het nog niet over het geluid gehad. Met een tweetal Ford Anglia's, een MKI Ford Escort, drie MKII Ford Escorts en een Austin A40 stond een leuk divers veld aan de start. 555 Gavin Taber wist de eerste heat te winnen in z'n Ford Anglia, waarna de Noord-Ier Davy McCall in z'n MKII Escort de overige twee heats wist te winnen.

 De Ford Anglia van Gavin Taber.
 De bloedmooie Ford Escort MKII van Davy McCall, met X-Trac uitbouwset.

In de twee liter Hotrods werden drie heats verreden om zo tot de startopstelling voor de National Championship te komen. De startopstelling voor deze heats werd verkregen doormiddel van loting. De heat overwinningen gingen naar Alex Crane, Paul Wright uit Engeland en Sasha Baer uit Duitsland. De pole voor het National Championship was voor de Engelse Wereld en Europees kampion Dave Leech, die over z'n twee heats het beste had gepresteerd. Er waren uiteindelijk twee herstarts nodig om de race aan de gang te krijgen. Na de eerste start eindigde de duitser Helmut Laumen op een zij en na de twee start klapten een drietal auto's op elkaar. Na de derde start was het Leech die de leiding pakte en deze niet meer afstond. Gavin Botfield lag tweede maar zag Paul Wright steeds dichterbij komen. De race was voor Wright echter te kort om nog tot een aanval over te kunnen gaan. Leech won het National Championship voor titel verdediger Botfield, Wright, Mitch Souter en eerder genoemde Alex Crane. De rijders van het vasteland kregen hier dus een flink pak slaag van de UK rijders.

In de National Saloon stockcars zorgde Steve Mayes voor het meeste spektakel, hij gebruikte z'n voorbumper zeer handig om plaats te maken en zo door het veld naar voren te rijden. Ook veteraan Frank Loeff liet zich niet onbetuigde en duwde er lustig op los. De eerste heat werd echter gewonnen door Kenny Waegemans uit Posterholt, hier in de buurt. De tweede heat ging naar Mayes die tot de laatste bocht wachtte alvorens hij Waegemans  met een duw van de eerste plaats zette. De derde heat was echter weer voor Waegemans.

Al met al was het leuk dagje ovalracen, maar voorlopig heb ik het wel weer gezien. De overige klassen, vooral de vaste klassen van Ter Apel, waren niet echt het aanzien waard, op een akkefietje in de junioren en een enkele goede race van de National Hotrods na.

Op de terugweg, die overigens via Duitsland voerde, jawel, 150 km op de A31, werden we getrakteerd op een geweldige lichtshow van een onweer, waar we midden doorheen zijn gereden.

Het uittesten van de nieuwe auto is ook gelukt en we hebben verschillende snufjes eens aan de tand kunnen voelen.

Getest en goed bevonden.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten