We schrijven het jaar des heren 1992
als een kwieke jongeman uit de Roermondse wijk Kapel in 't Zand
besluit om z'n debuut als actief coureur op de ovals te maken. De
keuze valt op de Banger klasse, daar waar vrijwel alles is toegestaan
om tegenstanders uit te schakelen.
De begin tijd, in de pits van de oval in Tilburg.
Dit kunstje blijkt deze jongeman erg
snel onder de knie te hebben en hij ontpopt zich, in de jaren 90 van
de vorige eeuw, tot een van de meest succesvolle Banger coureurs van
het vasteland. Een Europees kampioenschap, vier World Cups en een
handvol overwinningen in grote teamraces maken dat ontkennen geen zin
heeft. Dat Geert een coureur was die voor de overwinningen reed,
maakte hem niet echt populair bij de “fans”, zeker niet omdat hij
zich ook nog eens inliet met een aantal duitse coureurs en Limburger
is. Dit leidde meer dan eens tot boegeroep bij het publiek, maar
Geert hield vol en sleepte z'n Limburgse vlag overal mee naar toe en
lachte het publiek toe. Tegenspreken deed hij wel op de baan.
Ook het beletteren van auto's gaat Geert goed af.
Na z'n carriere in de Bangers werd de
overstap gemaakt naar de Saloon Stockcars, een klasse waar ook veel
mag, maar waar de auto's een stuk steviger zijn dan de Bangers.
Politieke spelletjes en het uitblijven van resultaten maakten dat hij
het in deze klasse niet echt naar z'n zin had, maar ondanks dat kwam
z'n moment van glorie toen hij een van z'n “vrienden” in Venray
eens vol door kon duwen tot in de vangrails.
De Ford Capri Saloon Stockcar, in de pits van het JaBa Circuit in Posterholt.
Er werden ook nog Banger
wedstrijden gereden, weliswaar alleen in Engeland en bij voorkeur
tijdens de A60 Amble in Arlington Stadium. Dat waren Geert z'n
favoriete auto's, jaren 60, niet te snel, geen wegligging en gaan met
die banaan.
Het favoriete "wapen" van Geert, in de pits van Arlington Stadium.
Intussen werd er uitgekeken naar een
auto voor een nieuwe klasse in Engeland, de historic stockcars. Er
werd een Ford Cortina gevonden en Geert rijdt nu sinds 2010 z'n
rondjes in deze klasse, die hem op het lijf geschreven is. Ik ben dit
seizoen een paar keer met Geert naar een wedstrijd geweest en moet
zeggen dat de races, de kameraadschap en de onderlinge hulp, in
geen enkele klasse zo groot is als in de Historic Stockcars.
De Ford Cortina historic stockcar, hier in Wimbledon Stadium.
Geert van harte gefeliciteerd met je
jubileum en dat je nog vele jaren actief mag deelnemen aan races op
welke oval dan ook. En voor de overige fans, feliciteer Geert als je
hem in september op een circuit tegenkomt, hij heeft ook al die jaren
voor entertainment gezorgd.
Edje.
Bedankt Edje, Leuk stukje. Was het al bijna vergeten, zo snel gaat de tijd.
BeantwoordenVerwijderen