zaterdag 1 juni 2013

Mooi resultaat NSR GT3 in Moers

De vierde race in het NSR GT3 kampioenschap Moers/ Mulheim is alweer verreden. Plaats van handeling was dit keer bij de SRC Niederrhein in Moers. Lars had zijn auto nog niet voorbereid voor de race en moest daardoor het grootste gedeelte van zijn trainingstijd doorbrengen met sleutelen. Edje was vrij snel klaar met sleutelen en kon toen de baan op om te trainen. Hier bleek al snel dat de auto goed ging en dat hij alleen topsnelheid mist vanwege een te lange overbrenging. De tijden lagen gelijk aan die Edje altijd met zijn Slot- It reed en dat na zo'n lange tijd afwezig te zijn geweest in Moers. Lars had zijn auto nog net op tijd af om nog een paar rondjes te trainen en ook hier zat het wel goed. Het is in ieder geval mooi dat hij nu eens helemaal zelf zijn auto had voorbereid en dat hij nu ook eens kon zien dat het resultaat had.

We werden ingedeeld in de tweede heat en fungeerden in de eerste heat als baan marshall. In deze eerste heat reed meteen een kanshebber voor de overwinning mee en die liet het veld al snel ver achter zich en wist met grote overmacht de race voor zich op te eisen. De concurrenten die meer op ons niveau liggen reden beiden 221 ronden, dus we wisten wat ons te doen stond. Onze concurrentie bestond uit Bert, een derde Nederlander die in de NSR GT3 rijd, Martin Frank S. en Frank F., waarbij gezegd dient te worden dat laatstgenoemde een zeer snelle jongen is.

Zoals verwacht ging Frank F. er meteen vandoor gevolgd door Martin en mij, Lars nam de vierde plaats in, maar moest toch wat terrein prijs geven. Er ontspon zich een gevecht tussen Frank F en Martin, tewijl ik gewoon mijn rondjes bleef rijden, niet in de gaten hebbende dat ik in de derde stint volop meedeed in het gevecht om de eerste plaats in de heat. Helaas kwam aan dit gevecht een eind, toen ik naar baan 5 verhuisde en beide concurrenten op snellere banen reden. Na baan 6 moest ik alleen nog op baan 4 rijden en 2 ronden goed maken op Martin, Frank F lag 3 ronden voor maar reed ook op een snelle baan. Ik was al meteen sneller dan Martin, die op baan 6 reed en die nog een keer of drie uit de baan vloog, waardoor ik de achterstand terug kon brengen tot een driekwart ronde. Helaas was de tijd toen om en moest ik genegen nemen met de derde plaats in de heat met 228 ronden, Martin reed er 229 en Frank F 230.

Lars z'n race verliep eigenlijk zonder al te grote gevechten. Hij kon het tempo in het begin niet helemaal bijbenen en werd er ook nog eens uitgetikt door Frank S, waarvoor hij hem op niet mis te verstane wijze bedankte. Normaliter zou hij degene die hem uit de baan tikt keihard terug pakken, maar nu liet hij dat achterwege en concentreerde zich op het rijden van zoveel mogelijk ronden, waardoor hij uiteindelijk op 222 ronden uitkwam.

In de eind uitslag eindigde Edje op een verrassende negende plaats en Lars op de dertiende plaats.

We zijn beiden tevreden over het resultaat, maar ik ga in ieder geval een kortere overbrenging in de auto zetten om te zien of we er nog meer uit kunnen halen. Ik vindt het racen op een grote baan met deze auto's en volgens het internationale reglement in ieder geval veel leuker dan het racen met de Slot-It's met PU bandjes. De voorbereiding is een stuk korter geworden omdat er geen geslijp aan de bandjes nodig is en met een dicht getimmerd reglement kan er niet gefoefeld worden, waardoor het hele veld dicht bij elkaar zit. De auto's laten zich ook zonder alles met lood af te stellen lekker rijden, dus het rijden in deze klasse krijgt zeker nog een vervolg.

Klik hier voor de volledige uitslag en hier voor de stand in het kampioenschap.

Edje.

2 opmerkingen:

  1. Klinkt allemaal heel positief. Moet er toch eens over nadenken om ook voor een NSR te gaan (Corvette uiteraard). Als ik de functie van meewerkende teamcoördinator krijg op mijn werk, betekent dat dat ik van de ploegendienst af ben en dan vaker ergens kan gaan racen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gewoon leuk racen zonder veel onzin, handout motor en bandjes en hobbelen met die handel.

      Verwijderen