Voor de eerste keer in het bestaan van deze blog zal ik eens een test rapportje van een slotcar presenteren. Normaliter worden onze auto's meteen opgebouwd volgens een reglement en daarna pas getest, nu zal eens een keer het omgekeerde worden gedaan. De slotcar waar het om handelt is de Mr. Slotcar Mazda 787B in de Renown uitvoering, die we ook van Slot- It kennen. Vooropgesteld dien ik te melden dat ik de uitvoering van Slot- It niet in bezit heb, maar wel vaker in handen heb gehad, daarbij heb ik de Mr. Slotcar uitvoering niet zelf aangeschaft maar gewonnen tijdens de loterij bij het Freeslotter Treffen.
Het eerste wat ik heb gedaan is de prijs van de auto opgezocht en deze ligt rond de €60,-. Dat is toch zo'n €14,- duurder als zijn Slot- It broertje. Op de website van de winkel die de auto heeft gesponsord staat hij zelfs voor €65,- te koop. Na opening van de verpakking valt meteen op dat het plastic van de auto erg hard aanvoelt. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar voor het gevoel is het allemaal een stuk breekbaarder. Helaas is dit materiaal ook bij de spoiler bevestiging gebruikt en deze is daarom net zo fragiel als die van zijn Italiaanse broertje, alleen bij deze auto zit geen reserve spoiler die gebruikt kan worden tijdens races. Eigenlijk zou de spoiler met rubberen “struts” worden uitgerust, maar dit is niet gedaan. De afwerking van de kap is goed, maar de details niet zo goed als bij de Slot-It en helaas is de kap ook niet recht en wat jammer is is dat de antennes ook van hard plastic zijn en dus snel zullen breken.
Na het opendraaien van de auto heb ik de magneet verwijderd, waarna mijn oog meteen op de velgjes viel. Die zijn alle vier van metaal en zitten ook allebei op de assen geschroefd en dat is natuurlijk een groot pluspunt. Op de bandjes staat een code, die waarschijnlijk de hardheid aangeeft. De motor is van het mabuchi type met 22,000 toeren en staat in inline configuratie, met een overbrengingsverhouding van 9:28 hetzelfde als de standaard overbrenging in een Slot- It groep C auto. De motormount heeft de vorm van een driehoek en is voorbereid voor vering.
De binnenkant van de auto.
De volgende stap in het testrapport is het eigenlijke testen van de auto. De motor heeft eerst een uur ingelopen op 4,5 Volt en daarna nog een uur op 6 Volt. Daarna heeft hij zijn eerste meters gemaakt op de E&L Raceway. De auto is eerst getest op de originele rubber bandjes. Helaas reed het ding voor geen meter op onze Carrera baan. De wielen bleven spinnen en het bochtenwerk had meer weg van een driftwedstrijd. Na de bandjes eens te hebben geslepen en de motormount losser te hebben gezet werd het al beter, maar echt veel was het nog niet. Om deze reden heb ik nog niet de moeite genomen om de tijdmeting aan te zetten, want snel ging het helemaal niet.
Hierna is de auto voorzien van een setje Slot- It velgen met verse Ortmann bandjes en dat was meteen te merken ook. De auto veranderde in een lekker te rijden, vrij snelle slotcar, dus de tijdmeting toch maar even aangeslingerd. De motor reageert goed op de regelaar en ook de remwerking is goed te noemen. Al snel bleek dat met de auto constante rondjes van 5,4 en 5,5 seconden konden worden gereden, met een paar uitschieters naar een hoge 5,3 seconden. Dit alles zonder lood in de auto aan te brengen, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de auto op PU bandjes zonder lood beter uitgebalanceerd aanvoelt als een Slot- It op PU bandjes zonder lood. Lood zal ik echter niet in de auto aanbrengen, want hij kan in geen enkele klasse worden gebruikt en de toekomst van de auto ligt dan ook in de onderdelen bak, want er zitten genoeg spullen op die elders kunnen worden gebruikt.
Jammer genoeg kan ik, als ik de auto vergelijk met de Slot- It maar alleen een voordeel vinden in de metalen schroefbare velgjes, maar om die reden hoeft de auto niet zoveel duurder te zijn als een Slot- It. Zeker voor thuisrijders, die niet veel aan hun auto's willen sleutelen zou ik een Slot- It aanraden, die zijn goedkoper en rijden zo uit de doos, dus met de originele bandjes, over het algemeen een stuk beter. Heeft Mr. Slotcar hier een kans gemist? Nou eigenlijk ja en nee. Ja, omdat de auto voor een thuisrijder niet ideaal is, en nog belangrijker, de auto zit in een segment waar een ander merk al stevig voet aan de grond heeft. Ik zie het niet gebeuren dat clubs die een groep C klasse rijden, straks massaal overgaan op de auto's van Mr. Slotcar. Nee, omdat de ervaren slotracer hier zijn kunde op los kan laten om de auto goed aan het rijden te krijgen, maar de vraag blijft of de auto's van NSR en Slot- It verslagen kunnen worden door deze auto.
Edje.
Weblogkoppen
4 dagen geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten