We zijn net terug van een gezellige dagje slotracen in Brühl. Met 24 rijders werd de negentiende HvK race verreden op de Blueking baan van Blueking Club Brühl. De club is gevestigd in een bedrijfspand en heeft een mooie ruimte ter beschikking, die ze mooi hebben aangekleed en vooral de bar maakt nogal indruk. Verder veel spreuken aan de muren waar "Whining costs 5$" achter de rijders posities toch wel de beste is. Zoek zelf maar even op wat het betekend, maar hij hangt daar wel op precies de goede plaats.
De baan zelf is zeer snel te noemen, waarin zelfs één bocht zit, die op alle acht de sporen vol gas kan worden genomen, deze bocht volgt op het langste rechte stuk en zo heb je iedere ronde heel even tijd om bij te komen. De rest van de baan is iets technischer, maar verloopt zeer vloeiend, zodat de baan makkelijk in de vingers te krijgen is.
Overzicht van de baan.
Al snel werd duidelijk dat de GT auto's sneller waren als de Group C auto's en dus besloot Edje om met de Nissan te gaan rijden. Lars reed met de Sauber en Paul had niet veel te kiezen en zette de Warsteiner Porsche in. Paul en Lars hadden beiden te kampen met kapotte zekeringen van hun regelaars, maar gelukkig had ik er nog een paar bij me.
Lars tijdens de kwalificatie.
Tijdens de kwalificaties lieten Paul en Lars allebei een tijd noteren die hen in de eerste groep bracht, Edje reed boven verwachting een elfde tijd op de klokken. Er werd besloten om acht minute per spoor te rijden, dus de totale racetijd van een race kwam uit op 64 minuten.
Paul tijdens de kwalificatie.
De eerste race was er eentje met veel chaos momenten, vanwege de vele uitvliegers. Er moesten veel onderdelen worden verzameld en ook de Sauber van Lars kwam niet ongeschonden uit de strijd. De Porsche van Paul had nog niet echt snelheid, want hij is net nieuw en Paul laat geen motoren inlopen, dat doen ze wel tijdens het rijden. Lars vocht een verbeten strijd en wist in de laatste paar stints de derde plaats over te nemen en deze vast te houden. Ook dit keer liet hij zien dat constant rijden wordt beloond. Lars finishte de race als derde en Paul als achtste.
In de tweede race stond Edje aan de start en hij begon al meteen met een paar uitvliegers. Daarna volgde een inhaalrace waarin menig robbertje werd uitgevochten. Tijdens één van de stints ging het zelfs zeer mooi eraan toe op de banen zes zeven en acht, waarbij Edje op baan zes reed. Ook hier was het verschil te zien tussen de witte Slot-It motor en de oranje. De witte mag dit jaar nog worden gebruikt, volgend jaar is hij taboe. De witte is veel sneller en dus moest de trukendoos open om de deelnemers op zeven en acht bij te kunnen benen. Uiteindelijk wist Edje de race als vierde af te sluiten. Ook de Nissan kwam niet geheel ongeschonden uit de strijd, dus er is nog wat werk aan de winkel.
Binnenpretjes tijdens het inzetten?
Na een spannende finale was het tijd voor de prijsuitreiking. Paul had de eer om als eerste z'n prijs in ontvangst te mogen nemen, hij werd vierentwintigste, Lars eindigde als negentiende en Edje kwam uiteindelijk op de dertiende plaats terecht.
Al met al was het een mooie en gezellige dag slotracen. Ik had zelf niet verwacht dat de baan me zo goed zou liggen, maar voor de eerste keer ben ik echt blij met m'n resultaat op een houten baan en dan ook nog eens eentje die zo snel is.
De XXe HvK race staat voor 16 juli op het programma.
Edje.
Weblogkoppen
4 dagen geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten