zaterdag 11 januari 2020

Winternationals & Crazy Race

De jaarlijkse strijd om de Winternationals zit er weer op. Zoals gewoonlijk werd deze race met de NSR GT3 auto's verreden waarna er nog een crazy race volgde. Het waren de gebruikelijke vijf rijders die aan de start stonden, Arjan en Edje met een Aston Martin Vantage, Patrick met een Porsche 997 en Paul met een Corvette C7R.

Nu heb ik de auto's van Geert en Arjan in onderhoud en daar die van Arjan nieuw is, had hij nog wat werk nodig. Gelukkig zit er progressie in de auto, is de wegligging al een stuk beter, maar Arjan moet natuurlijk ook nog aan de auto wennen. Patrick raakt soms wat ondergesneeuwd in het GT3 geweld, maar staat tijdens de crazy races aardig z'n mannetje en Geert had vandaag last om zich echt goed te concentreren. Paul maakte daar dan weer handig gebruik van, maar tegen de ontketende Edje was vandaag niet te rijden. De auto had een superieure wegligging en dat was te zien aan de rondetijden, vooral op baan 2.

Voor de pauze wist Edje al z'n races te winnen. Paul won drie van de vier races, Geert won van Arjan en Patrick en Arjan won van Patrick. Na de pauze met hamburgers was het tijd voor de ontknoping. Patrick probeerde het wel tegen Arjan, maar laatstgenoemde was net een maatje te groot. Geert maakte het Paul een tijdje moeilijk, maar moest na een uitvlieger de zege aan Paul laten. Zowel Paul als Edje hadden tot aan de pauze nog geen uitvlieger laten noteren.Dat veranderde toen Edje in z'n jacht op het ronderecord een keertje uit de baan vloog. De race tussen Paul en Edje zou dus voor de beslissing gaan zorgen. Paul startte op baan 1 en Edje op baan 2. Edje vloog er meteen vol in en hoewel Paul het Edje even moeilijk maakte, om te proberen Edje in een fout te dwingen, was het Edje die met de overwinning ging lopen. Daarna volgde de strijd om de derde plaats tussen Arjan en Geert. Arjan maakte het Geert een hele tijd moeilijk, maar een late uitvlieger van Arjan besliste de race in het voordeel van Geert. Edje ging nog eens voor het baanrecord in de allerlaatste race van de dag, maar dat sneuvelde dit keer niet. Het enige wat Edje nog voor elkaar kreeg was een keer uit de baan te vliegen.

Uitslag NSR GT3 Winternationals:

1. Edje 398 punten; 2. Paul 360 punten; 3. Geert 316 punten; 4. Arjan 272 punten; 5. Patrick 235 punten.

En zo werd Paul, zonder ook maar een uitvlieger te noteren tweede achter Edje.

De crazy race liet een heel ander beeld zien. Was het Edje die de oliebollenrace nog wist te winnen, nu lag hij in z'n eerste race, tegen Paul al na 5,36 ronden uit de baan. Paul reed 16,22 ronden. De race tussen Paul en Arjan eindigde in 16,35 tegen 16,25 ronden. Daarna reed Arjan tegen Patrick met een uitslag van 16,31 tegen 16,33, een ijzersterke race van Patrick. Patrick moest het daarna tegen Geert opnemen en beiden eindigden op 16,23 ronden, nadat Patrick in de laatste seconde uit de baan vloog, wat hem uiteindelijke de overwinning koste. In de laatste race was het Geert tegen Edje. Laatstgenoemde wilde na een ronde een nog openstaande rekening vereffenen, maar de aanslag op Geert mislukte en Edje was klaar. Geert reed uiteindelijk nog 16,24 ronden. In de uitslag was het verschil tussen de eerste drie maar 10 baanstukken, wat maar weer aangeeft hoe spannend deze races zijn.

Een Marshall neemt een kijkje bij de auto van Edje na de mislukte aanslag op Geert.

Uitslag crazy race:

1. Paul 33,18 ronden; 2 Patrick en Arjan 33,17 ronden; 4. Geert 33,08 ronden; 5. Edje 7.02 ronden.

Heren, weer bedankt voor een top middag en natuurlijk Jolande weer bedankt voor het verzorgen van het eten.

De volgende wedstrijd vindt plaats op zaterdag 15 februari, dan rijden we met de Classic GT's en sluiten we wederom af met een crazy race.

Edje.

zaterdag 28 december 2019

Finale oliebollenrace eindigt in anti climax

Op zaterdag 28 december werd op de E&L Raceway de derde editie van de oliebollenrace verreden. De winnaar mag zich een jaar lang oliebol van het jaar noemen. Er stonden maar zes rijders aan de start, waardoor er meer rijtijd voor alle rijders was. Voor de rijders stonden er vier heats op het programma, gevolgd door twee halve finales voor de top vier van de heats en races voor de vijfde en zesde, derde en vierde en eerste en tweede plaats.

In de eerste heat ging het allemaal gelijk op, Edje won met 31,24 ronden voor Arjan en Geert beiden met 30,22 ronden, Paul met 30,20 ronden, Lars met 30,02 ronden en Patrick met 29,05 ronden.

In de tweede heat was het Lars die warm gereden was, hij won met 32,22 ronden voor Edje met 32, 16 ronden, Geert met 32,04 ronden en Patrick met 30,19 ronden. Arjan en Paul vlogen beiden een keer uit de baan en verloren daardoor de aansluiting met de rest. Zij reden respectievelijk 16,01 en 17,20 ronden.

Na de eerste twee heats ging Edje aan de leiding voor Geert, Lars, Patrick, Paul en Arjan. De derde heat werd weer gewonnen door Edje voor Lars, Geert, Paul, Arjan en Patrick. Lars was nu Geert met 1 baanstuk voorbij gegaan in de totaal stand.

Heat 4 was voor Lars voor Edje, Geert, Paul en Arjan en Patrick die evenveel ronden reden. Paul en Arjan vielen dus af voor de halve finales, die er als volgt uit kwamen te zien, nummer 1 uit de totaalstand tegen nummer 3 en nummer 2 tegen nummer 4.

De oude vertrouwde Scalextric Nascars waar we deze race altijd mee rijden.

De totaalstand na vier heats zag er als volgt uit:

1. Edje 130,16 ronden.
2. Lars 129,13 ronden.
3. Geert 128,18 ronden.
4. Patrick 123,05 ronden.
5. Paul 113,03 ronden.
6. Arjan 110,27 ronden.

De eerste halve finale ging dus tussen Edje en de oliebol van 2017 Geert. Edje reed op baan 1 een baanstuk meer dan Geert en wist op baan 2 4 baanstukken meer dan Geert te rijden en daarmee een plaats in de finale veilig te stellen. De uitslag was 33,14 ronden voor Edje tegen 33,09 ronden voor Geert. Lars had in de tweede halve finale minder moeite met Patrick, een race waarin een herstart nodig was na een fout van de wedstrijdleider. Het was Lars die met 33,13 ronden tegen 32,08 ronden won.

De race om de vijfde en zesde plaats ging zoals gezegd tussen Paul en Arjan. De eerste race eindigde in 22,02 tegen 22,05 in het voordeel van Arjan. De tweede in 21,39 tegen 22,03 in het voor deel van Paul, waardoor beide heren op 44,05 ronden uitkwamen en dus allebei op de vijfde plaats eindigden.

De race om de plaatsen drie en vier ging tussen Geert en Patrick. Geert wist deze race, met name door een uitvlieger van Patrick vrij makkelijk naar z'n hand te zetten.

Speciaal voor Frank103 een foto van het culinaire gedeelte van deze middag.

Daarna was het tijd voor wat het klapstuk van de middag moest worden. De rijtijd werd naar 3 minuten per spoor omhoog gezet, in de heats en halve finales was dit 1,5 minuten en in de troostfinales 2 minuten. Met rijders van het kaliber Lars en Edje aan de start werd een zeer spannende strijd verwacht en dat was het voor bijna 16 ronden ook. Het was Lars die de leiding nam en de geblesseerde Edje (stukje van de pink gesneden) die z'n ritme moest vinden om daarna de druk op te voeren. Dat hielp want na 15 ronden en 25 baanstukken vloog Lars uit de baan, en dan ben je tijdens een eruit is eruit race ook echt uit de race. Edje reed de resterende tijd uit en had dus een grote voorsprong. Na de baanwissel ging Lars er als een haas vandoor en reed Edje rustig zijn rondjes, wetende dat vijftien ronden inhalen in 3 minuten tijd niet te doen is. Lars bleef echter vol doorrijden maar vloog na 17,36 ronden uit de baan waarna de overwinning zeker voor Edje was.

Uitslag van de oliebollenrace 2019:

1. Edje; 2. Lars; 3. Geert; 4. Patrick; 5 Arjan en Paul.

De oliebol van het jaar 2019.

En zo mogen we na drie edities zeggen dat er ook drie verschillende winnaars  zijn.

Heren, bedankt voor een zeer geslaagde racemiddag.

Edje.



maandag 23 december 2019

Oliebollenrace 2019

Komende zaterdag rijden we voor de derde keer onze oliebollenrace. De winnaar mag zich een jaar lang oliebol van het jaar noemen. Helaas staan er maar zes deelnemers aan de start, namelijk de gebruikelijke vijf en Lars die z'n eerste race van het seizoen zal rijden, wat natuurlijk wel leuk is aangezien hij de titelverdediger is. Naast Lars staan de eerste oliebol Geert, Arjan, Paul, Patrick en Edje aan de start.

Gezien het feit dat we maar met z'n zessen zijn, rijden we vier heats, twee halve finales en races voor de vijfde en zesde, derde en vierde en eerste en tweede plaats.

Rest me iedereen alvast prettige kerstdagen te wensen.

Edje.

maandag 2 december 2019

Oliebollenrace

Op zaterdag 28 december rijden we weer onze traditionele oliebollenrace, om het jaar af te sluiten. Er wordt gereden met twee identieke Scalextrix Nascar auto's, volgens het eruit is eruit principe. Tot op heden hebben zich pas zes deelnemers aangemeld en een plaats is vooralsnog gereserveerd. Dat betekend dat er nog vijf plaatsen over zijn om aan het maximum van 12 deelnemers te komen. Op het moment hebben Lars, Geert, Paul, Arjan, Patrick en Edje zich aangemeld. Dus ben je een bekende van een van ons, kom je uit de slotrace wereld, de stockcar wereld of wil je gewoon eens een leuke dag hebben, meldt je dan snel aan.

 Dit zijn de auto's waar we mee gaan rijden.

De kosten voor deelname zijn € 4,- per persoon, hiervoor kun je deelnemen aan de race en wordt je voorzien van een natje en een droogje. Wil je graag deelnemen stuur dan een mailtje naar elslotracing@gmail.com

Het globale tijdschema van de dag ziet er als volgt uit.

11.00 uur: koffie klaar en tijd om te trainen voor niet leden van het Zooitje Ongeregeld.
11.45 uur: loting eerste heat.
12.00 uur: start heat 1.
12.45 uur: start heat 2.
13.30 uur start heat 3.
14.15 uur: start heat 4.
15.00 uur start kwart finales.
15.30 uur: start halve finales.
16.00 uur: race voor de derde en vierde plaats
16.15 uur: Grand Final.
16.30 uur prijsuitreiking.

Let wel, dit is uitgaande van 12 deelnemers, bij minder deelname zullen alle races verder naar voren schuiven. Bij minder dan 8 deelnemers vervallen de kwartfinales.

Edje.

zondag 27 oktober 2019

VLN Saison Finale

Als afsluiter van het race seizoen ben ik naar de finale van het VLN Langstrecken Meisterschaft geweest. Dit keer zonder een bezoek aan de Nurburgring GP strecke, maar naar streckenabschnitten Wehrseifen, Breidscheid en Adenauer Forst. Met mooi weer, een groot deelnemersveld en een aantal auto's die ik nog niet gezien had, was het weer een feest en dat alles voor nop.

 Falken Motorsports Porsche 911 GT3 R.
 
 Walkenhorst Motorsport BMW M4 GT4.
 
 De oude vertrouwde Opel Manta van Strycek.


Bij de Adenauer Forst heb ik de, voor mij, meest heftige crash ooit gezien. Foto's van de eigenlijke crash heb ik niet omdat de aanvang van de crash op het punt waar ik stond was en de grootste impact een stuk verder. Er leek in eerste instantie 1 auto bij betrokken, maar toen ik richting de crash liep bleken er drie auto's bij betrokken te zijn. En het begon allemaal met wat ik zo snel kon zien iets  dat aan een auto afbrak. Uiteindelijk was de coureur van de auto die de hardste impact maakte vrij snel uit z'n voertuig en bleken ook de andere twee coureurs in orde te zijn.

 De auto waar de crash mee begon.
 
 En de twee onschuldige slachtoffers.

Met de Dodge Viper GT3 en de nieuwe Aston Martin GT4 hebben we weer twee mooie toevoegingen aan het veld. Feit blijft wel dat de moderne Amerikaanse GT's niet meer zo'n mooi geluid hebben. Tegenwoordig hebben de AMG's en die nieuwe Aston Martin het mooiste V8geluid.
 De Zakspeed Dodge Viper GT3.
 
De nieuwe Aston Martin GT4.

Meer foto's zijn hier te vinden.
Edje.