Inderdaad, eindelijk, we zijn er een tijdje tussenuit geweest, maar nu zijn we terug. De reden voor de "pauze" was een verhuizing, die nu achter de rug is. In oktober hebben we de E&L Raceway al afgebroken en het zal nog wel een paar maanden duren voordat we een nieuwe baan volledig operationeel hebben, maar dan hebben we wel meer ruimte om andere rijders te ontvangen. Niet meer met z'n zessen op een zolder, met de constante angst dat als zich iemand wat hard omdraait er een ander naar beneden kukelt.
Dat is een geintje natuurlijk, want we hebben op die zolder heel wat afgelachen met het Zooitje Ongeregeld. Nu wordt het een garage, die buiten de racebaan ook ruimte moet zijn om te klussen. De racebaan wordt dus niet gigantisch groot, maar er kan met meerdere mensen worden geracet en dat is het belangrijkste. Er liggen ook nog wat andere plannen in de kast, maar daar komen we nog op terug.
Er zullen in ieder geval weer frequenter updates volgen.
Edje.
donderdag 18 februari 2016
zondag 4 oktober 2015
Nascar Whelen Euroseries dag 2
Het weekend Euro Nascar zit erop, dus tijd voor een terugblik en die is, zoals bij mij altijd het geval is ongezouten. Het hele weekend heeft me 30 Euro gekost, een schappelijke prijs, ware het niet dat er vandaag eigenlijk 10 Euro voor de parking moest worden betaald, maar de kassa was nog niet aanwezig toen wij arriveerden. Voor 10 euro eis ik een privé bewaker bij mijn auto, dat is gewoon op het belachelijke af.
Leuke bijkomstigheden van beide dagen waren de gridwalk en de pitwalk, waarvan we beiden gebruik hebben gemaakt, dat maakt de sport een stuk toegankelijker.
Zoals ik al zei, 30 euro is schappelijk, als het geheel klopt en met alle respect, de Renault Clio Benelux Cup hoort absoluut niet thuis in een "American weekend", Classic Superbikes en Sidecars kan ik nog wel mee leven. Verder rijden de Nascars in twee klassen de Elite 2 voor amateur rijders en de Elite 1 voor profs. Nu is het zo dat dezelfde auto's voor beide klassen worden gebruikt, waardoor er vandaag toch hier en daar coureurs misten na misstappen van hun collega's. Misschien een idee om iedereen met een eigen auto te laten rijden en dan alles tegelijk de baan op te sturen, heb je meteen een auto of 35 aan de start, maakt het wel zo leuk. Een leuke nieuwigheid is dat volgend jaar de zonen van Niki Lauda en James Hunt allebei in de Euro Nascar serie uitkomen, als teamgenoten nog wel.
Jammer genoeg lukte het niet om een Amerikaanse sfeer te creëren, ook niet met de autoshows, linedancen, cowboys en het zingen van het volkslied.
Was het de 30 euro waard? Ik twijfel, voor de Nascar misschien wel, voor het gehele weekend absoluut niet, was dus een eenmalig iets, volgend jaar niet meer, of er moet een heel goed bijprogramma komen.
O ja, en naar Venray ga ik niet toe, degenen die me kennen weten ook precies waarom.
Klik hier voor een fotoreportage van vandaag.
Edje.
Leuke bijkomstigheden van beide dagen waren de gridwalk en de pitwalk, waarvan we beiden gebruik hebben gemaakt, dat maakt de sport een stuk toegankelijker.
Battle scars op de auto van Anthony Kumpen.
Deze auto werd op de zaterdag afgeschreven en verscheen niet meer aan de start.
Zoals ik al zei, 30 euro is schappelijk, als het geheel klopt en met alle respect, de Renault Clio Benelux Cup hoort absoluut niet thuis in een "American weekend", Classic Superbikes en Sidecars kan ik nog wel mee leven. Verder rijden de Nascars in twee klassen de Elite 2 voor amateur rijders en de Elite 1 voor profs. Nu is het zo dat dezelfde auto's voor beide klassen worden gebruikt, waardoor er vandaag toch hier en daar coureurs misten na misstappen van hun collega's. Misschien een idee om iedereen met een eigen auto te laten rijden en dan alles tegelijk de baan op te sturen, heb je meteen een auto of 35 aan de start, maakt het wel zo leuk. Een leuke nieuwigheid is dat volgend jaar de zonen van Niki Lauda en James Hunt allebei in de Euro Nascar serie uitkomen, als teamgenoten nog wel.
Start van de Elite 1 klasse.
De winnaar van de Elite 1 klasse, de Israëliër Alon Day.
Eddie Cheever III en Anthony Kumpen leverden een race lang gevecht om de tweede plaats, die uiteindelijk door Cheever werd binnen gehaald.
Was het de 30 euro waard? Ik twijfel, voor de Nascar misschien wel, voor het gehele weekend absoluut niet, was dus een eenmalig iets, volgend jaar niet meer, of er moet een heel goed bijprogramma komen.
O ja, en naar Venray ga ik niet toe, degenen die me kennen weten ook precies waarom.
Klik hier voor een fotoreportage van vandaag.
Edje.
zaterdag 3 oktober 2015
Nascar Whelen Euroseries
Vandaag werd er weer eens afgereisd naar een 1:1 race evenement, namelijk de eerste dag van de finale van de NASCAR Whelen Euroseries. Zoals u wel verwacht ging onze reserve Yank, Paul, natuurlijk mee naar dit evenement. Het bijprogramma bestond uit de Renault Clio Benelux Cup, Classic Superbike en Classic Sidecars, waarbij de vraag rijst wat de Clios Überhaupt tijdens zo'n Amerikaans weekend te zoeken hebben.
Ook in het paddock was er van alles te doen, van country dansen tot een muscle car show, maar het lukte op deze eerste dag niet om een Amerikaanse sfeer te creëren.
We gaan morgen terug omdat we een weekend ticket hebben, maar als het programma in 2016 hetzelfde is, was het, net als de Blancpain Series eenmalig.
Door hier te klikken gaat u naar de foto's van vandaag.
Edje.
Belgische trots en kampioen van 2014 Anthony Kumpen.
Spelen in de grindbak.
Start van de Elite 1 klasse.
Wheelie van een deelnemer in de classic superbe klasse.
Mustang in het paddock.
We gaan morgen terug omdat we een weekend ticket hebben, maar als het programma in 2016 hetzelfde is, was het, net als de Blancpain Series eenmalig.
Door hier te klikken gaat u naar de foto's van vandaag.
Edje.
zondag 20 september 2015
Spa Six Hours
Met slotracen is het op het moment wat rustiger, maar we zijn weer eens naar een 1:1 evenement geweest. We is in dit geval Geert en Edje. En om dit te vieren heb ik voor het eerst in mijn leven een selfie gemaakt en zie hier het resultaat.
Hoofdmoot van deze zaterdag was de zes uurs race welke om 16.00 uur zou starten. In het bijprogramma, als hier al sprake van kan zijn, reden onder andere twee historische F1 klassen, te weten de F1 Masters met auto's uit de jaren 70 en 80 en de Historic F1 met auto's uit de jaren 30 t/m 60.
Beeld uit de Historic F1 en......
....de Masters.
In sommige van de hele oude GP auto's wil het meehangen in de bochten nog wel eens helpen, zoals duidelijk is te zien in onderstaande foto.
De klasse die volgens mij speciaal voor mij en Geert aanwezig was, was de Under 2000cc Touring Cars, met maar liefst 13 Ford (Lotus) Cortina's aan de start, te midden van enkele BMW 1800 TiSA, Alfa's en Mini's. Helaas duurde de race, met een uur en rijderswissel, te lang om het boeiend te houden, 30 minuten was beter geweest, want na een half uur was het vuur uit het gevecht tussen vier van de Cortina's.
Drie Cortina's.
Wat wel een mooi schouwspel was, was de deelname van de inmiddels 75 jarige Jackie Oliver. Die hadden ze waarschijnlijk vergeten te vertellen dat het een race voor de fun was, want hij en zijn teammaat wonnen met grote voorsprong en dat ging gewoon volle bak.
De Jackie Oliver BMW 1800 TiSA.
Voor de rest hebben we weer een aantal "nieuwe" auto's gezien, waarvan onderstaande Vauxhall Firenza toch wel de meest bijzondere was.
Als het goed is volgt over een paar weken de grote finale van de NASCAR Whelen Euroseries op het circuit van Zolder, waar Paul heel zeker mee naar toe zal gaan, hij heeft immers ook afgelopen zaterdag weer genoeg aan V8 geweld gemist.
Edje.
maandag 10 augustus 2015
F1 Stockcars Dutch Open te Sint Maarten
Afgelopen zondag hebben Lars en ik voor de eerste keer sinds lange tijd weer eens een stockcar wedstrijd bezocht. Met een tweetal "grote" wedstrijden op het programma, namelijk het speedweekend in Posterholt en het F1 stockcar Dutch Open te Sint Maarten, werd gekozen voor het laatste. Nu moet ik even uitleggen dat de JaBa Raceway op 20 minuten rij afstand van onze thuishaven ligt en Sint Maarten op een kleine twee uur en drie kwartier rijden. U zult u zich wellicht afvragen waarom zo ver rijden als het ook dichtbij kan? Dat is eigenlijk heel simpel, als ik kan kiezen tussen 9 klassen waar in de grootste klasse 16 auto's aan de start staan of 4 klassen waaronder 60plus F1 stockcars, dan is die keuze snel gemaakt. Dat de entreeprijs dan ook nog eens lager is, maakt het helemaal aantrekkelijk, zeker als er bij aankomst ook nog eens een gratis full color programmaboekje wordt uitgereikt.
Het programma boekje.
Het was voor ons de eerste keer dat we in Sint Maarten aanwezig waren en ik moet zeggen dat het circuit er goed bijligt. Alles netjes onderhouden en we hebben zelfs bijna de hele dag in de schaduw kunnen staan. Aan de start stonden de F1 stockcars, Superstandaard klasse, Rodeo klasse en de keverklasse. Buiten de F1 stockcars waren de andere klassen nieuw voor ons, waarbij ik wil opmerken dat de races in alle klassen goed waren en de stockcars 10, jawel 10 schitterende races reden. 9 van deze races waren om de startopstelling in de finale te bepalen, waarna de 36 punt beste coureurs in deze finale startten.
Beeld uit 1 van de heats.
In plaats van een vangrail, ligt er in Sint Maarten een sloot om het circuit, wat regelmatig dit soort taferelen tot gevolg had.
Er waren ook de nodige koprollen te bewonderen.
Mooi voorbeeld van hoe een moderne stockcar eruit ziet, inclusief "fancy" belettering.
De finale was een schitterende race, die in mijn ogen alleen werd ontsierd door niet correcte herstarts, die in het voordeel voor de latere winnaar bleken te zijn. Hierbij dien ik wel aan te merken dat de coureur hier niets aan kan doen, maar dat een start niet vrijgegeven moet worden als er gaten van een metertje of 10 tussen de eerste en tweede plaats zitten. Eerlijk is eerlijk, Pieter van de Iest reed de hele race aan de leiding en had deze ook zonder dubieuze herstarts gewonnen.
De startopstelling van de Dutch Open finale.
De nieuwe Dutch Open kampioen Pieter van de Iest.
Uitslag Dutch Open:
1. #226 Pieter van de Iest.
2. #21 Jeroen Wekema
3. #14 Arjan Koorn
4. #27 Rutger Valk
5. #452 Willem Sieger de Vries
6. #84 Mark Woudenberg
7. #3 Ouwe Bijlsma
8. #8 Martin Verhoef
9. #46 Rob Hink
10. #488 Evert- Jacob Klok
Kortom, met recht een leuk dagje autocross, zeker als u bedenkt dat we om 7.00 uur weg zijn gereden en om 21.30 uur weer thuis waren. Dat is ook de reden waarom we niet iedere wedstrijd van de ACON bezoeken. Voor meer foto's kunt u hier klikken en hier gaat u naar de website van de organiserende vereniging, de ACON.
Edje.
Abonneren op:
Posts (Atom)









