zaterdag 27 april 2013

NSR GT3, zeker voor herhaling vatbaar.

Onze eerste NSR GT3 race zit er op en ik moet zeggen, we hebben ons kostelijk geamuseerd. Er wachtte ons een verassing omdat er buiten ons nog een derde Nederlander aanwezig was. Deze rijdt zijn wedstrijden bij de onlangs opgerichte club in Kleve en komt uit de Betuwe. Het was mooi om onze Duitse vrienden na zo'n lange tijd weer eens te zien en er is nog niets veranderd, buiten het feit dat ook in Mulheim aan een tweede baan wordt gewerkt. Er stonden 17 rijders aan de start.

Na aankomst namen we onze handout bandjes en motoren in ontvangst en werden deze ingebouwd. Er bleef genoeg tijd over om op alle sporen te trainen en gewend te raken aan de baan en de auto. Lars en ik werden in de eerste race ingedeeld omdat we nog geen race hadden gereden en we moesten het opnemen tegen drie thuisrijders. Een van onze tegenstanders ging er meteen vandoor, gevolgd door Lars en mij, maar zoals zo vaak vloog ik in de beginfase weer een aantal keren van de baan. Lars hield het hoofd koel en reed een goede race, maakte weinig fouten en vloog niet uit de baan. Ik kon niet meer doen als het gat zo klein mogelijk houden en hopen dat Lars ergens en keer fouten zou gaan maken. In de vierde stint was het dan zover, Lars had een fase waar hij last had met een auto die niet helemaal goed liep en zo kon ik in ieder geval een halve ronde terugpakken. In de voorlaatste stint kon ik de tweede plaats overnemen en Lars nog op een ronde zetten. In de laatste stint bleef Lars zeer goed bij me in de buurt en wist hij zijn naaste belager nog van zich af te houden en zo op een ronde achter me te eindigen.

De tweede heat bleef maar duren vanwege de vele uitvliegers en chaos periodes. Uiteindelijk eindigden alle zes de rijders nog achter ons, dus met een voorlopige tweede en derde plaats werd er uitgezien naar de laatste heat. Hierin stonden de topmannen aan de start. De race werd uiteindelijk in de laatste minuut beslist, toen de rijder die eerste lag twee keer uit de baan ging en degene op de tweede plaats de leiding overnam en de race winnend af wist te sluiten. Ook uit deze groep eindigde nog iemand achter ons omdat hij veel problemen met de auto had, dus uiteindelijk eindigde ik op de zevende plaats en Lars op de achtste.

De conclusie is dat de NSR GT3 klasse een mooie klasse is, met gelijkwaardige auto's en mooie gevechten op de baan. Voor ons is het gewoon experimenteren, omdat er geen lood in de auto's mag worden gelegd en dus op een andere manier een fatsoenlijke afstelling moet worden bereikt. Het is nu zaak om voor de volgende race weer iets meer uit de auto's te halen. De volledige uitslag houdt u nog van ons tegoed.

Edje.

3 opmerkingen:

  1. niet verkeerd voor een niet thuisrijder van de baan. Meestal zijn clubracers onverslaanbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Marc, de meesten hadden al twee wedstrijden met de auto's gereden en het is een groep rijders waar een aantal echte goede tussen zitten. We hebben in ieder geval weer een leuke dag gehad, denk alleen dat Lars de volgende keer voor me gaat eindigen, hij ging goed vandaag, had alleen pech dat hij op baan 5 iets te langzaam was.

    BeantwoordenVerwijderen