zaterdag 6 augustus 2016

Thrustmaster T500RS steering wheel en Thrustmaster TH8 RS shifter

Om meer werkelijkheid aan onze race simulaties te geven is er geïnvesteerd in een stuur met pedalen en een shifter. Nu had ik al veel plezier om de race spellen met de gewone Playstation controller te spelen, maar met het stuur en de pedalen is er toch een grote mate van werkelijkheid aan het racen toegevoegd. Ik had nooit gedacht dat je met force feedback een dusdanig gevoel kunt creëren dat je echt kunt voelen de auto waar je op dat moment mee rijdt zich gedraagt. Het heeft wat gewenning nodig, maar naarmate er meer wordt gereden kunnen er dingen worden gedaan die met de gewone controller niet mogelijk zijn.

Het stuur.

Het standaard stuur.

Dit bestaat uit een stevige basis die makkelijk aan een tafel kan worden bevestigd. Het geheel voelt robuust aan en kan beslist tegen een stootje. De schakel flipper zitten achter het stuur gemonteerd en draaien niet mee, wat ik persoonlijk als een klein nadeel zie. Het stuur is een drie spaaks stuurwiel, gebaseerd op een sportstuur, maar een pluspunt is dat de stuurwielen uit wisselbaar zijn. Zo zijn er diverse sturen te verkrijgen, maar voor mijn historische GT en rally activiteiten volstaat dit standaard stuur. Aan Lars is een Ferrari F1 stuur cadeau gedaan ter ere van het behalen van zijn VMBO- T diploma. Ook dit stuur voelt prima aan en is wel voorzien van schakel flippers die meedraaien met het stuur.

Het Ferrari F1 stuur.

De pedalenset.

Die is zeer robuust, bestaat uit metaal en kan op twee manieren worden gebruikt, de formule auto manier, waarbij de pedalen staan en de GT manier waarbij de pedalen hangen, het is een kwestie van het frame omdraaien, de plaat wisselen en de pedaal plaatjes van de koppeling en het gaspedaal wisselen, een werkje van een kwartier. Bij ons staat de zaak standaard in GT stand, omdat we een zelf omgebouwde bureaustoel gebruiken als racestoel. Voorts kan er nog met het rempedaal worden gespeeld, door er een zwaardere veer in te zetten, waardoor het geheel nog echter aan moet voelen, bij ons zit op het moment de standaard veer er nog in, maar ik wil dit in de toekomst wel eens gaan testen.

Pedalen.

De shifter.

Ook de shifter is op twee manieren te gebruiken, namelijk als sequentiele shifter en als H patroon shifter, het is maar net met welke auto dat je op dat moment rijdt. Ombouwen is simpel, 4 inbusschroefjes losdraaien, poolknop verwijderen, plaatje verwijderen, shifter kwart slag draaien, ander plaatje erop, schroeven vast, poolknop erop en voila. Het mooie van de H shifter is dat je dan ook echt met de koppeling kunt rijden en, naar gelang de game, ook echte gebruik moet maken van de koppeling, met alle bijkomende ongemakken. Nu moet ik zeggen dat dit in Dirt Rally nogal moeilijk is, dus daar rijdt ik alles met de sequentiele shifter. In Project Cars worden alle auto’s zo gereden als ze in werkelijkheid ook worden gereden, allen rijdt ik alle GT3 auto’s met de sequentiele shifter in plaats van met de flippers, vindt ik toch net iets makkelijker. Dit heeft weer als voordeel dat ik het enige minpunt van het stuur kan omzeilen. Ik gebruik het F1 stuur alleen als ik met een LMP auto rijdt, dan is dat net even iets realistischer.

De shifter als H patroon shifter.


De shifter als sequentiele shifter.


Conclusie.

De T500RS en TH8 RS zijn hun geld meer dan waard, niet in de minste plaats omdat ze me een heleboel meer plezier aan het racen hebben gegeven, waardoor de levensduur van de spellen aanzienlijk is verlengd. Het enige minpuntje is voor mij echt alleen de flippers die niet meedraaien. Andere minpunten zitten in het instellen van de force feedback in de spellen zelf, iets dat vooral bij Project Cars de nodige uren in beslag heeft genomen, maar dan heb je wel wat. Bij Dirt rally blijven ze er constant bovenop zitten dat de FFB steeds beter werkt, ook hier heb ik enkele problemen gehad, maar na een update waren deze verholpen.



Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten