maandag 10 augustus 2015

F1 Stockcars Dutch Open te Sint Maarten

Afgelopen zondag hebben Lars en ik voor de eerste keer sinds lange tijd weer eens een stockcar wedstrijd bezocht. Met een tweetal "grote" wedstrijden op het programma, namelijk het speedweekend in Posterholt en het F1 stockcar Dutch Open te Sint Maarten, werd gekozen voor het laatste. Nu moet ik even uitleggen dat de JaBa Raceway op 20 minuten rij afstand van onze thuishaven ligt en Sint Maarten op een kleine twee uur en drie kwartier rijden. U zult u zich wellicht afvragen waarom zo ver rijden als het ook dichtbij kan? Dat is eigenlijk heel simpel, als ik kan kiezen tussen 9 klassen waar in de grootste klasse 16 auto's aan de start staan of 4 klassen waaronder 60plus F1 stockcars, dan is die keuze snel gemaakt. Dat de entreeprijs dan ook nog eens lager is, maakt het helemaal aantrekkelijk, zeker als er bij aankomst ook nog eens een gratis full color programmaboekje wordt uitgereikt.
Het programma boekje.

Het was voor ons de eerste keer dat we in Sint Maarten aanwezig waren en ik moet zeggen dat het circuit er goed bijligt. Alles netjes onderhouden en we hebben zelfs bijna de hele dag in de schaduw kunnen staan. Aan de start stonden de F1 stockcars, Superstandaard klasse, Rodeo klasse en de keverklasse.  Buiten de F1 stockcars waren de andere klassen nieuw voor ons, waarbij ik wil opmerken dat de races in alle klassen goed waren en de stockcars 10, jawel 10 schitterende races reden. 9 van deze races waren om de startopstelling in de finale te bepalen, waarna de 36 punt beste coureurs in deze finale startten.

Beeld uit 1 van de heats.

In plaats van een vangrail, ligt er in Sint Maarten een sloot om het circuit, wat regelmatig dit soort taferelen tot gevolg had.

 Er waren ook de nodige koprollen te bewonderen.

Mooi voorbeeld van hoe een moderne stockcar eruit ziet, inclusief "fancy" belettering.

De finale was een schitterende race, die in mijn ogen alleen werd ontsierd door niet correcte herstarts,  die in het voordeel voor de latere winnaar bleken te zijn. Hierbij dien ik wel aan te merken dat de coureur hier niets aan kan doen, maar dat een start niet vrijgegeven moet worden als er gaten van een metertje of 10 tussen de eerste en tweede plaats zitten. Eerlijk is eerlijk, Pieter van de Iest reed de hele race aan de leiding en had deze ook zonder dubieuze herstarts gewonnen.
De startopstelling van de Dutch Open finale.

De nieuwe Dutch Open kampioen Pieter van de Iest.

Uitslag Dutch Open:

1. #226 Pieter van de Iest.
2. #21 Jeroen Wekema
3. #14 Arjan Koorn

4. #27 Rutger Valk
5. #452 Willem Sieger de Vries
6. #84 Mark Woudenberg
7. #3 Ouwe Bijlsma
8. #8 Martin Verhoef
9. #46 Rob Hink
10. #488 Evert- Jacob Klok

Kortom, met recht een leuk dagje autocross, zeker als u bedenkt dat we om 7.00 uur weg zijn gereden en om 21.30 uur weer thuis waren. Dat is ook de reden waarom we niet iedere wedstrijd van de ACON bezoeken. Voor meer foto's kunt u hier klikken en hier gaat u naar de website van de organiserende vereniging, de ACON.

Edje.