woensdag 12 oktober 2016

Handigheidje en test rapport Thunder Slot Lola T70 MKIII

Afgelopen week heb ik een handig hulpmiddel voor m'n werktafel gemaakt. Eigenlijk kwam het idee tot stand omdat ik het zat was dat ik de hele tijd op zoek moest naar m'n materiaal, dat ik zelf ergens neer had gelegd. Op deze manier is het simpel opgelost, alles zit in of aan de blok, dus in principe hoef ik niet meer te zoeken naar schroevendraaiers e.d.

 Geen vakwerk, wel effectief.

En dan nu eindelijk het beloofde test rapport van de Thunder Slot Lola T70 MKIII. Ik had al enige testronden gereden en was zeer onder de indruk van de prestaties, maar met de naderende classic GT race in December was het tijd om de auto eens goed af te stellen.

Dat afstellen was in het begin nogal lastig, de standaard bandjes kunnen het verschil niet maken, dus een setje NSR slicks op de velgen gezet. Het volgende probleem was dat deze bandjes dusdanig laag waren dat de auto met het chassis aan de grond liep en helemaal niets deed. Natuurlijk neem ik daar geen genoegen mee, dus even stout geweest en een setje bandjes van de NSR GT3 auto op de Lola gemonteerd en wat een verschil. Na het afstellen van de kap en de motormount was de auto veel rustiger en liep hij als een trein, rondjes van 3,7 seconden werden moeiteloos gereden, met uitschieters naar lage 3,6 seconden. Natuurlijk kan ik met deze wielen niet aan de wedstrijden deelnemen, dus dan maar de Thunder Slot slicks besteld. Slotracing2Go zorgde weer voor een snelle levering, dus na de GT3 race op zaterdag, ook op zondag nog eens het racehonk ingetrokken om de auto helemaal op punt te krijgen, en hoe.

De slicks plakten vast in het zakje en na een paar ronden rijden en de bandjes schoon te maken doormiddel van tape begon er een eerste laag van de bandjes af te komen. Het afstellen van de auto was een ander verhaal, zo kwam ik erachter dat het motortje niet helemaal goed in de mount zat en daardoor op een aantal punten aan de baan kwam. Nadat dit euvel was hersteld ben ik aan de gang gegaan met de afstelling van de kap en de motormount en na een anderhalf uur werk stond de auto precies zoals ik 'm graag wil hebben en de resultaten zijn overweldigend en weinig bemoedigend voor mijn tegenstanders. Op beide banen heb ik 20 ronden op racesnelheid gereden. Op baan 1 reed ik constant 3,8 3,7 en zelfs 3,6 seconden met een snelste ronde van 3,595 seconden. Op baan twee hetzelfde liedje, zij het iets langzamer dan op baan 1, dat is inmiddels bij iedereen het geval, baan 1 lijkt iets sneller te zijn als baan 2.

De Thunder Slot Lola T70 MKIII, een racer pur sang.

Wat is dan mijn verdict over deze slotcar. Met een prijs van €70 is de auto net zo duur als een NSR Classic en naar mijn mening krijg men veel waar voor z'n geld. Ja, een NSR en een Thunder Slot zijn duurder dan bijvoorbeeld een Slot-It, maar het verschil zit 'm in het feit dat de eerste twee in Italië worden geproduceerd en de Slot-It in China. Voor een gemiddelde thuisracer of een beginner is deze auto minder geschikt, hij is snel, heel snel en kan al vlug als te snel worden ervaren. Er zijn natuurlijk manieren om dit aan te pakken, maar dan gaat het extra geld kosten. Voor iemand die graag aan auto's sleutelt is het een ideale auto en als hij dan eenmaal goed afgesteld is, dan heb je er ook veel plezier van. Wat ik een minpuntje vond was de ligging van de motor, die lag iets naar achteren en zorgde op onze baan voor problemen door aan te lopen. Iets dat snel op te lossen is, maar toch. Ook het gebruik van verschillende soorten schroefjes (kruiskop, inbus en torx) is natuurlijk niet ideaal. De wielen kunnen met een NSR inbus worden losgedraaid, maar de schroefjes in de motormount en de kap is een T6 torx nodig, wat dus ook weer extra kosten met zich meebrengt. De schaal is niet helemaal natuurgetrouw, maar daar moet dan het verschil worden gemaakt. Wil je een schaalmodel, dan is de Thunder Slot Lola niet voor jou, zoek je een echte racer, dan zit je met deze auto helemaal goed. Voor mij scoort deze auto een ruime voldoende.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten