zaterdag 28 maart 2015

Aston Martin opgebouwd volgens NSR GT3 regels

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik van de andere leden van het Zooitje Ongeregeld een NSR Aston Martin gekregen. Ik heb meteen de onderdelen besteld om de auto om te bouwen naar de NSR GT3 regels. Eigenlijk had ik alleen een Babyking motor nodig voor de ombouw naar de regels, maar voor extra stabiliteit in de bochten heb ik een ander sleperschoentje en een set lage zero grip voorbanden mee besteld.

NSR is in ieder geval al slimmer geworden in de opbouw van de standaardauto, zo zit in deze Aston Martin al meteen de motormount met brede sleuf, om de motor zonder de mount in te hoeven knippen beter te bevestigen. De motor zit ook al vastgeschroefd zodat ook hier geen extra onderdeel voor besteld hoeft te worden en een schroefje om de swingarm vast te zetten wordt er, net als 4 inbus boutjes om de hoogte van de vooras af te stellen, ook bijgeleverd.

 De motormount met artikelnummer: 1259

Tevens heeft deze Aston Martin standaard spacers op de vooras, weliswaar van plastic, maar ze doen hun werk beter dan de metalen die eigenlijk te klein zijn en voor problemen met de vrijloop van de as kunnen zorgen. Het enige wat ik tijdens de opbouw heb moeten verwijderen zijn de gietbramen, die op de foto goed te zien zijn.


De volgende stap van de opbouw was het standaard slepershoentje vervangen door een langer schroefbaar exemplaar. De motortjes werden om gesoldeerd en de swingarm en het motortje vastgezet.

Op deze foto zie je het chassis dat, op de motor kabeltjes na, helemaal opgebouwd is.

Als laatste zijn de assen in het chassis gezet en de wielen gemonteerd, achter met de voorgelijmde en geslepen bandjes, voor met de low profile zero grip bandjes.

Het chassis is klaar.

Hierna volgde het grootste priegelwerk, en wel het vastzetten van de kap doormiddel van metrische schroeven, dat blijft een uitdaging. Het zorgt echter wel voor een betere wegligging. Daarna volgde het leukste gedeelte van het werk, de shake down. De eerste paar ronden werd er natuurlijk rustig aan gedaan, waarna een aantal snelle ronden werden gereden. Die bleken bij lange na nog niet snel genoeg en dus werd de vooras nog iets hoger gezet en de swingarm iets losser. Hierna rolden er tijden uit, die gelijkwaardig zijn aan die van de Corvette die ik tijdens de laatste race heb gebruikt. Op baan 1 een snelste ronde van 4,824 seconden en een langzaamste ronde van 4,929 seconden. Op baan 2, die tegenwoordig toch echt langzamer is dan baan 1 een snelste ronde van 4,958 seconden en een langzaamste ronde van 5,157 seconden. Over het geheel gezien is de auto dus snel genoeg om tijdens een race ingezet te worden.


De Aston Martin na de ombouw, ik heb zelfs de inserts in de achterwielen gezet.

Ik ben natuurlijk zeer te spreken over de prestaties van de auto en wil Arjan, Geert, Jimmy, Maurice en Paul nogmaals bedanken voor het cadeau. In mei staat deze auto op de E&L Raceway aan de start.

De NSR GT3 auto's van het E&L Slotracing team. De Aston Martin ga ik inzetten tijdens de races op onze eigen E&L Raceway. De gele Corvette is van Lars, de oranje Corvette gebruikt Geert tijdens de races en de witte Corvette ga ik tijdens de uitwedstrijden inzetten.

Edje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten