zaterdag 24 mei 2014

Abbeyroad 150

De tweede BraLi race van het seizoen 2013/2014 is verreden en wel bij Paul. Met zes rijders aan de start en grip problemen tijdens de test na de vorige race bij Paul, had hij besloten om races van 15 ronden te rijden. Paul had zich veel moeite gedaan om alles in orde te krijgen, maar kreeg helaas te maken met een probleem met de tijdmeting, waardoor we aangewezen waren op de originele Scalextric tellers. Het was trouwens de eerste keer dat we met de Slot-It auto's echte tegen elkaar zouden racen op een Scalextric baan en gelukkig bleven de problemen op de smallere baan uit, op een enkel vermanend woord na. We werden verwelkomt met koffie en appeltaart en na de nodige slappe praat werd er richting baan getogen.

Het puntensysteem was weer als vanouds, 50 punten voor een overwinning, 30 voor een tweede plaats en een punt aftrek voor een uitvlieger.  Tijdens de training leek het erop dat op baan 1 de stroom af en toe wegviel, maar eenmaal begonnen met racen was hier geen sprake meer van. Na een korte keuring, waarbij alle auto's goed werden bevonden gingen we van start. Arjan reed met zijn Gulf Porsche, Jimmy met de Jaguar XJR9 van Arjan, Geert met de Jaguar XJR12 van Edje, Paul met zijn Marlboro Porsche, Lars met de enige Toyota 88C en Edje met zijn oude vertrouwde Jaguar XJR9.

Arjan maakte tijdens de Spring Classic zijn rentree en had het zichtbaar moeilijk met de baan, waarop hij voor de eerste keer reed, en de wegligging van zijn Porsche. Hij zou later toegeven dat hij beter voor de Jaguar had kunnen kiezen, die had toch een betere wegligging. Arjan eindigde op de zesde plaats.

Geert reed een zeer goede race, wist een aantal heats te winnen en maakte het iedere tegenstander meer dan eens moeilijk. Uiteindelijk moest hij het op 1 punt na afleggen tegen de man op de vierde plaats en werd vijfde.

Voor Paul schijnt het racen op zijn eigen baan eerder een vloek dan een zegen te zijn. Tijdens zijn eerste race dit jaar eindigde hij al als vierde en ook nu zou hij niet verder dan die vierde plaats komen. Ook hier weer, net als bij Arjan, problemen met de wegligging van de Porsche.

Jimmy die ging er eens echt voor staan, reed een zeer goede wedstrijd en wist veel heats in winst om te zetten. Het hebben van een eigen baan schijnt voor hem dus goed te werken. Het probleem is echter dat hij schijnbaar te veel respect heeft voor Edje en Lars, terwijl hij vandaag de auto had om beiden te kunnen verslaan. Een derde plaats is niettemin een zeer goede prestatie en Jimmy liet geen enkele uitvlieger noteren.

Na zijn recente goede resultaten lijkt Lars de smaak weer te pakken te hebben. Hij sleutelt nu zelf wat vaker en heeft weer een goed wedstrijdritme te pakken. Zijn vermogen om zich snel aan te passen aan de wegligging van zijn auto zorgde ervoor dat hij de snelste tijd van de dag wist te rijden. Hij rijdt echter nog niet constant genoeg en dit kost hem meestal in belangrijke races de overwinning.

Edje reed als vanouds weer constant, maar had bij lange na niet de snelste auto. Feit is echter dat de races meer dan 1 ronde duren en daar maakt hij nog steeds gebruik van. Edje kan zich niet zo snel aan een auto aanpassen als Lars, maar moet het hebben van zo weinig mogelijk dramatiek in zijn rijden. Dat gaat soms nogal eens fout, maar tijdens deze wedstrijd wist hij alle races winnend af te sluiten met maar 1 uitvlieger.

Helaas heb ik geen punten van vandaag maar de uitslag ziet er als volgt uit:

1. Edje 499 punten.
2. Lars 458 punten.
3. Jimmy 420 punten.
4. Paul 359 punten.
5. Geert 358 punten.
6. Arjan 291 punten.

Stand BraLi kampioenschap na 2 races:

1. Edje 50 punten.
2. Lars 43 punten.
3. Arjan 41 punten.
4. Paul 41 punten.
5. Jimmy 40 punten.
6. Geert 37 punten.

Met nog 1 BraLi race te gaan moet het al gek gaan wil Edje zijn titel niet prolongeren. Jimmy is dan helaas verhinderd en als er maar 5 rijders aan de start staan heeft Edje de titel binnen. Als er zes rijders aan de start staan kan Lars nog op gelijke hoogte komen met Edje, maar dan moet hij wel de Silver Dragon 500 winnen en moet Edje laatste worden. De strijd om de tweede, derde en vierde plaats is nog volop open, dus dat beloofd nog een spannende racedag te worden.

Edje.

vrijdag 23 mei 2014

BraLi race 2

Morgen vindt de tweede Zootje Ongeregeld BraLi race plaats en wel op de Scalextrix baan van Paul. Hij noemt zijn race de Abbeyroad 150, dit omdat hij woont in de Kloosterstraat en we 10 maal 15 ronden gaan rijden.

Er zullen zes rijders aan de start staan op wat op voorhand al een risicovolle baan is. Scalextrix baanstukken zijn smal en dus is contact vrijwel onvermijdelijk, maar we hopen dat iedereen voldoende besef en respect voor de overige deelnemers heeft.

Over de kansen is niet veel te zeggen, Lars won de vorige race op de baan, maar die is inmiddels alweer iets veranderd. Paul eindigde tijdens de vorige race op z'n eigen baan als laatste en zal er alles aan doen om dit keer te winnen. Het seizoen van Arjan is eigenlijk slecht verlopen en het BraLi kampioenschap is het enigste dat hij nog kan winnen en met de finale op zijn thuisbaan zal hem er alles aan gelegen zijn om hier goed te scoren. Jimmy zal met een geleende auto aan de start verschijnen, het is alleen nog niet duidelijk welke. Geert rijdt met de reserve auto van Edje en die laatste zal er alles aan doen om de leiding in het BraLi kampioenschap verder uit te bouwen en zo zijn titel te prolongeren.

Hudige stand BraLi kampioenschap, na 1 van 3 races:

1. Edje 25 punten.
2. Arjan 23 punten.
3. Paul 21 punten.
4. Lars 20 punten.
5. Jimmy 19 punten.
6. Geert 18 punten.

Edje.

zondag 18 mei 2014

Spa Classic 2014

Onze eerste trip naar het Circuit de Spa- Francorchamps zit er weer op. Zoals gewoonlijk is de eerste historische wedstrijd van het jaar de Spa Classic, een combinatie van een bijeenkomst van eigenaren van bijzondere auto's en een aantal races, waaronder Historic Formula 2, Classic Endurance Racing in 2 series en wat ooit de ultieme lange afstandsracers waren , de Group C. Het was deze laatste klasse waar we voor gingen en dan voornamelijk voor het geluid van de Mazda, in dit geval een 767B met een Wankelmotor met maar liefst 4 rotors. Het ding heeft een zeer hoog geluid, dat over bijna het hele circuit te horen is. Het was de eerste keer dat we deze auto aan het werk zagen, en als extra bonus was het ook de eerste keer dat we een Rothmans Porsche 956 aan het werk zagen.

De Mazda 767B

Verder was het weer een heerlijk dagje autosport, maar eerlijk is eerlijk, de Spa Summer Classic en het Spa Six Hour weekend vindt ik persoonlijk beter, omdat hier meer races worden gereden en er niet met personenauto's op het circuit wordt gereden.


Rothmans Porsche 956

De rest van de foto's is hier te vinden.

Edje.

zaterdag 10 mei 2014

Seizoen E&L Raceway afgesloten

Vandaag kwamen zes rijders bij elkaar voor de afsluiting van het seizoen op de E&L Raceway. Aanvankelijk zouden er maar vijf rijders deelnemen, maar Geert besloot op het laatste moment nog om mee te rijden. De Spring Classic werd voor de laatste keer verreden met de Slot-It Group C en GT auto's, vanaf komend seizoen is de NSR GT3 klasse de belangrijkste klasse van het Zootje Ongeregeld. Er stonden zes Group C auto's aan de start, die het toch beter doen op de kortere thuisbanen. Lars reed met zijn zelf geprepareerde Taka Q Toyota 88C, Paul met de Marlboro Porsche 956KH, die hij ooit van Edje kocht, Arjan, die er voor het eerst sinds november weer bij was reed met zijn Gulf Porsche 956KH, ook ooit bij E&L Slotracing geprepareerd. Jimmy reed met Tictac Porsche 956KH van Lars, Geert met de Silk Cut Jaguar XJR12 van Edje en Edje zelf reed weer met zijn 6 jaar oude Silk Cut Jaguar XJR9.

De races gingen over 50 ronden, met na 25 ronden een baanwissel en de telling was veer volgens het normale recept, 50 punten voor de eerste plaats, 30 voor de tweede plaats, waarbij er voor iedere uitvlieger een punt werd afgetrokken. De strijd om de tweede plaats kon nog spannend worden als Paul de race zou winnen en Lars als laatste zou eindigen. Dan zouden ze op een gelijk puntenaantal komen voor het baankampioenschap.

In de eerste heat werd gestart op de stand van het kampioenschap en won Arjan van Geert, Paul begon goed en won van Jimmy en Edje won van Lars. In de tweede heat won Jimmy van Geert en maakte Lars in zijn rechtstreekse confrontatie met Paul een einde aan de ambities van laatstgenoemde, die overigens in de eerste race weer veel problemen had met zijn wegligging. Edje won de derde race van Arjan.

In de pauze waren er belegde broodjes en werd er weer een heleboel onzin uitgekraamd, daar staat het Zootje Ongeregeld bekend om. Op de een of andere manier is Jimmy vaak het doelwit van deze onzin, maar hij gaat er gelukkig altijd sportief mee om.

Na de pauze volgden de resterende drie heats. In heat drie won Edje van Geert, maar liet hij wel zijn eerste uitvlieger noteren, Paul won van Arjan en Lars van Jimmy. In heat 4 won Arjan van Jimmy, die niet echt uit de voeten kon met de Tictac, waardoor er vaak toc op volgde vanwege een uitvlieger. Edje won van Paul en Lars van Geert. In de laatste heat van de dag won Lars van Arjan, Paul van Geert en Edje van Jimmy.

De uitslag van de Spring Classic ziet er als volgt uit:

1. Edje 249 punten.
2. Lars 227 punten.
3. Paul 201 punten.
4. Arjan 177 punten.
5. Jimmy 154 punten.
6. Geert 141 punten.

Edje voegt voor de tweede keer in de historie van het Zootje Ongeregeld de triple crown aan zijn palmares toe en wordt ook baankampioen. Lars wordt, in een voor hem moeizaam race jaar tweede en Paul derde. Arjan maakt, na zijn blessure, een mooie comeback met een vierde plaats. Hij had een ramp seizoen maar kan het BraLi kampioenschap nog winnen.

Eindstand baankampioenschap E&L Raceway:

1. Edje 200 punten uit 10 races.
2. Lars 180 punten uit 10 races.
3. Paul 171 punten uit 9 races.
4. Jimmy 142 punten uit 7 races.
5. Geert 131 punten uit 7 races.
6. Arjan 84 punten uit 4 races.
7. Maurice 42 punten uit 2 races.

Het seizoen 2014/2015 is alweer het vijfde seizoen voor het Zootje Ongeregeld en de E&L Raceway en daar gaan we waarschijnlijk een race aan wijden, die een beetje anders zal verlopen dan normaal. Wat dit gaat worden zien we nog wel.

Edje.

donderdag 8 mei 2014

Seizoen afsluiter op de E&L Raceway

Komende zaterdag is het alweer tijd voor de laatste race van het seizoen op de E&L Raceway plaats. Er wordt gereden met Slot-It Group C en/of GT auto's en we staan met vijf rijders aan de start voor de Spring Classic, de laatste keer dat deze met de Slot-It auto's wordt verreden. Vanaf het seizoen 2014/2015 wordt de NSR GT3 klasse de belangrijkste klasse binnen het Zootje Ongeregeld.

Edje is de uitgaande en nieuwe baankampioen, daar kan geen enkele andere rijder meer aan komen. Dit betekend echter niet dat hij zich niet met de race zal bemoeien, er staat namelijk nog een titel voor hem op het spel, de triple crown, dat is een overwinning in de E&L 250, Winternationals en Spring Classic. Deze titel is twee seizoenen geleden ook al door Edje gewonnen, maar in de afgelopen twee seizoenen stak Lars hier tijdens de Winternationals altijd een stokje voor. Edje heeft in Moers een goede NSR GT3 finale gereden en zit dus in de goede flow.

Iemand die ook in de goede flow zit is Lars, vanaf de Souterrain Cup is hij steeds beter gaan rijden, wat resulteerde in overwinningen in de laatste twee wedstrijden. Iets dat tegen Lars spreekt is dat beide overwinningen werden behaald met auto's die hij zelf niet had geprepareerd. Een tweede plaats in het baankampioenschap lijkt zeker of er moet al iets heel erg raars gebeuren.

Voor een gedeelte van dat raars zal Paul dan moeten zorgen. Hij kan alleen maar proberen de overwinning te behalen, voor de rest is hij dan overgeleverd aan geluk. Met vijf rijders kan hij de tweede plaats in het baankampioenschap niet behalen. Mocht Geert of Maurice, of misschien beiden besluiten om deel te nemen, dan zit die kans erin. Lars zal dan laatste moeten worden en zoals gezegd, zal Paul dan moeten winnen. Gezien het seizoen dat Paul heeft gereden zit een overwinning er zeer binnenkort aan te komen, maar of dit op de E&L Raceway zal zijn is nog maar de vraag.

Jimmy is er ook weer bij, hij heeft een goed seizoen gereden, maar net te veel races gemist om aanspraak op een top drie notering te kunnen maken. Jimmy heeft nu wel een eigen baan en kan dus thuis ook trainen, waardoor hij waarschijnlijk een flinke stap voorwaarts zal maken, nu moeten we hem nog van zijn eeuwige consolideren afhelpen en dan zal hij een behoorlijke bedreiging voor de rest volgen.

De vijfde rijder voor zaterdag is Arjan. Hij is er voor het eerst sinds november weer bij, nadat hij het grootste gedeelte van het seizoen uitgeschakeld was vanwege een blessure. Hopelijk is dit nu voorbij en kan hij de draad oppakken waar hij in november gebleven was, toen werd hij namelijk tweede in de E&L 250. Makkelijk zal dat echter niet worden, hij heeft dan wel veel gereden, maar op een houten baan, de rest heeft een heel seizoen op plastic banen gereden en hier dus veel meer wedstrijdritme op opgebouwd. Toch mag Arjan niet uitgevlakt worden, hij heeft veel bijgeleerd en gaat er altijd vol voor, dus wie weet.

Het zal in ieder geval weer een leuke middag racen worden en dat is waar het Zootje Ongeregeld eigenlijk voor staat. Nu ik erover nadenk, het seizoen 2014/2015 wordt het vijfde seizoen voor het Zootje Ongeregeld en de originele leden zitten er nog steeds allemaal bij en dat is ook knap te noemen.

Edje.

zondag 4 mei 2014

Uitslagen NSR GT3 finale

De uitslagen van de NSR GT3 finale zijn inmiddels ook online.

Uitslag finale 2013:

1. Steckert, Ralph - T7 - 200,4 Runden - Düsseldorf
2. Lindenberg, Thomas - T16 - 199,64 Runden - Siegburg
3. Brzeski, Roman - T1 - 199,34 Runden - Moers/Mülheim
4. Grundbach, Wolfgang - T9 - 198,11 Runden - Düsseldorf
5. Rahmfeld, Martin - T3 - 196,93 Runden - Moers/Mülheim
6. Jansen, Thomas - T2 - 195,79 Runden - Moers/Mülheim
7. Schiffer, Frank - T8 - 193,13 Runden - Düsseldorf
8. Clout, Edwin - T6 - 191,63 Runden - Moers/Mülheim
9. Große, Torsten - T10 - 190,11 Runden - Düsseldorf
10. Dietrich, Frank - T4 - 189,85 Runden - Moers/Mülheim
11. Schilling, Werner - T12 - 189,67 Runden - Düsseldorf
12. Jansen, Melanie - T5 - 188,51 Runden - Moers/Mülheim
13. Otto, Sebastian - T14 - 186,26 Runden - Berlin
14. Herbert, Uwe - T23 - 184,99 Runden - Dortmund
15. Steger, Rene - T19 - 184,16 Runden - Siegburg
16. Wittgens, Michael - T11 - 181,44 Runden - Düsseldorf
17. Brodzinski, Torsten - T22 - 179,25 Runden - Dortmund
18. Antwerber, Michael - T18 - 177,44 Runden - Siegburg
19. Zimmermann, Justus - T21 - 176,95 Runden - Dortmund
20. Stüwe, Gerhard - T13 - 175,47 Runden - Berlin
21. Rurainsky, Michael - T20 - 175,41 Runden - Dortmund
22. Reimann, Andreas - T17 - 172,09 Runden - Siegburg
23. Bechler, Andre - T15 - 169,27 Runden - Siegburg

Totaal uitslag, inclusief gastrijders:

1. Platz - Vonk, Kevin - G29 - 203,69 Runden - Gast
2. Platz - van den Hurk, Paul - G27 - 203,59 Runden - Gast
3. Platz - van Altena, Sebastiaan - G30 - 203,58 Runden - Gast
4. Platz - Kievit, Stefan - G28 - 201,08 Runden - Gast
5. Platz - Steckert, Ralph - T7 - 200,4 Runden - Düsseldorf
6. Platz - Lindenberg, Thomas - T16 - 199,64 Runden - Siegburg
7. Platz - Brzeski, Roman - T1 - 199,34 Runden - Moers/Mülheim
8. Platz - Grundbach, Wolfgang - T9 - 198,11 Runden - Düsseldorf
9. Platz - Friedrich, Frank - G25 - 197,68 Runden - Gast
10. Platz - Rahmfeld, Martin - T3 - 196,93 Runden - Moers/Mülheim
11. Platz - Michels, Luke - G24 - 196,65 Runden - Gast
12. Platz - Jansen, Thomas - T2 - 195,79 Runden - Moers/Mülheim
13. Platz - van Dam, Bert - G32 - 195,38 Runden - Gast
14. Platz - Michels, Holger - G31 - 194,07 Runden - Gast
15. Platz - Schiffer, Frank - T8 - 193,13 Runden - Düsseldorf
16. Platz - Clout, Edwin - T6 - 191,63 Runden - Moers/Mülheim
17. Platz - Große, Torsten - T10 - 190,11 Runden - Düsseldorf
18. Platz - Dietrich, Frank - T4 - 189,85 Runden - Moers/Mülheim
19. Platz - Schilling, Werner - T12 - 189,67 Runden - Düsseldorf
20. Platz - Jansen, Melanie - T5 - 188,51 Runden - Moers/Mülheim
21. Platz - Otto, Sebastian - T14 - 186,26 Runden - Berlin
22. Platz - Herbert, Uwe - T23 - 184,99 Runden - Dortmund
23. Platz - Steger, Rene - T19 - 184,16 Runden - Siegburg
24. Platz - Krampnitz, Holger - G26 - 181,56 Runden - Gast
25. Platz - Wittgens, Michael - T11 - 181,44 Runden - Düsseldorf
26. Platz - Brodzinski, Torsten - T22 - 179,25 Runden - Dortmund
27. Platz - Antwerber, Michael - T18 - 177,44 Runden - Siegburg
28. Platz - Zimmermann, Justus - T21 - 176,95 Runden - Dortmund
29. Platz - Stüwe, Gerhard - T13 - 175,47 Runden - Berlin
30. Platz - Rurainsky, Michael - T20 - 175,41 Runden - Dortmund
31. Platz - Reimann, Andreas - T17 - 172,09 Runden - Siegburg
32. Platz - Bechler, Andre - T15 - 169,27 Runden - Siegburg

Met dank aan Thomas Janssen voor de uitslagen.

Edje.

zaterdag 3 mei 2014

Leuke Duitse NSR GT3 finale.

Het eerste seizoen van de NSR GT3 Cup in Duitsland is nu officieel afgesloten, met de grote finale. Slotracers uit heel Duitsland, waarbij twee rijders uit Berlijn de meeste kilometers hadden gereden om aan deze wedstrijd deel te nemen en een zestal Nederlanders stonden aan de start. Er deden 23 rijders mee in de finale, de rest reed als gasten, die konden ook geen aanspraak maken op de Duitse titel.

NSR had voor de eerste drie in de finale een Corvette GT3 beschikbaar gesteld. Deze waren zeer toepasselijk goud, zilver en brons gespoten.

Zoals gewoonlijk begon mijn dag met het begroeten van de verschillende mensen die in Moers aanwezig waren. Dat duurde wel even want die had ik inmiddels al een half jaar niet meer gezien. De mannen van Dutch Touch slotracing had ik al enkele jaren niet meer gezien, dus ook met hen bijgepraat.

Mijn training ging slecht, de auto wilde niet, dus het ding van de baan gehaald en nieuwe slepers eronder gemonteerd. Hierna heeft Paul van den Hurk een rondje met het ding gereden en die had meteen een tip, die na uitvoering ervan, goed bleek te werken. Hiervoor natuurlijk hartelijk dank aan Paul. Tijdens de kwalificatie kreeg ik met moeite een 10,6 seconden uit de auto geperst, maar kwalificeren is niet echt mijn hobby. Met deze tijd kwam ik in de tweede race terecht, dus eerst nog even uit rusten.

De races gingen over 6x6 minuten, niet erg lang dus en misschien niet genoeg om de baan weer een beetje in de vingers te krijgen. Het ging echter anders dan verwacht, ik kwam al vrij snel aan de leiding in de heat, mede doordat het af en toe een rommeltje op de baan was en er een marshall aan de baan stond, die schijnbaar tijd zat had. Gedurende de race ging het steeds beter en begon ik al langzaam aan de overwinning in de heat te denken. Ik kreeg echter de banen 5 en 6 als laatste voor de kiezen, maar kon me wonderwel op de eerste plaats handhaven en wist de race als winnaar af te sluiten.

Gedurende de rest van de races eindigden nog een aantal andere rijders voor me, maar ik had toch al geen enkel moment de illusie dat ik in de top tien zou eindigen. De mannen van Dutch Touch gaven een demonstratie slotracen zoals ik die nog nooit heb gezien. Ze reden tijdens de kwalificatie al de eerste vier plaatsen bij elkaar en gingen er tijdens de race eens goed voor zitten. Het resultaat was dat ze op de plaatsen 1 tot en met 4 eindigden, waarbij er tussen de eerste drie maar 7 baanstukken verschil zat.

Uiteindelijk eindigde ik op de achste plaats in de finale en ergens op de zestiende plaats over de gehele dag. Dat is beter dan verwacht, dus kan ik weer terugkijken op een geslaagd dagje slotracen. Het enige smetje op de dag is eigenlijk dat Duitse NSR importeur graag de hand out bandjes terug wilde hebben, dat had misschien ook wel anders gekund, zeker omdat er een aantal mensen vele kilometers hadden gemaakt om überhaupt aanwezig te kunnen zijn.

Edje.