zaterdag 8 november 2014

E&L Raceway 250 met nieuw ronde record

De vijfde E&L Raceway 250 leverde voor de vijfde achtereenvolgende keer dezelfde winnaar op en sneuvelde tijdens een van de races het ronde record. Maar laten we bij het begin beginnen. Ik zat al om 9.30 uur op zolder om de E&L Raceway in top conditie te brengen. Baan stofzuigen, met een vochtige doek afdoen, litzen met wasbenzine schoonmaken en daarna op de slepers van een oude auto wat Voodoo contact vloeistof en rondjes rijden. Hierna was de baan vrijwel stofvrij en had ze overal gelijke spanning.

Hierna heb ik meteen de auto's van mij en Geert gekeurd, waarna ik beide auto's nog heb afgesteld en getest. Inmiddels was Arjan al gearriveerd (het was 11.20 uur) en werd er koffie gedronken. Arjan zijn auto werd goedgekeurd, maar bij die van Lars viel het zware gewicht van de kap meteen op. Wat bleek, er zat nog een stuk lood in de kap, wat meteen een lampje deed branden over de wegligging van de auto tijdens de eerste race. Het lood werd verwijderd waarna deze auto ook goed werd bevonden, net als die van Paul.

De afloop van de races was simpel, races van 62 ronden, met een baanwissel na 31 ronden. 50 punten voor de winst en 30 voor de tweede plaats met een punt aftrek voor iedere uitvlieger. We waren al in de week voor de race overeengekomen dat de bandjes ook tijdens de baanwissel getapt mochten worden, normaal gebeurd dit alleen bij aanvang van een nieuwe heat.

In de eerste race nam Paul het op tegen Lars, wat een overwinning voor Lars opleverde. Zijn rondetijden waren echter bij lange na niet zo snel als tijdens de race in september, wat me al gunstig stemde. In mijn eerste race moest ik het tegen Arjan opnemen en het voelde meteen beter als in september, de concentratie was er en dat uitte zich meteen in de rondetijden die 1 tot 2 tienden sneller waren als die van Lars. De race werd winnend afgesloten. In heat twee volgde dan meteen het duel tussen mij en Lars en ik moet zeggen dat ik die race makkelijker wist te winnen dan verwacht. Enige minpuntje was een onnodige uitvlieger in de allerlaatste meters van de laatste ronde. Arjan won vervolgens zijn race van Geert, die nogal moeite had met de agressief reagerende NSR GT3. Voor de pauze wist ik Geert nog te verslaan en wist ik het ronderecord te verbeteren naar 4,751 sec.

In de pauze was er tomatensoep met broodjes en natuurlijk een hoop domme praat, dat mag op een dagje Zootje Ongeregeld niet ontbreken.

Na de pauze won Paul van Arjan, Lars van Geert en ik mijn laatste race van Paul. Paul wist daarna Geert te verslaan en Lars, die nu steeds beter begon te rijden won de laatste race van de dag van Arjan. Dit was de derde keer dit seizoen dat we met de NSR GT3 auto's hebben gereden, maar het is pas de eerste keer dat de overwinning wist op te eisen. Natuurlijk wel in een belangrijke race, want dit was meteen de eerste race die meetelt voor het Zootje Ongeregeld BraLi kampioenschap.

Het was weer een gezellige middag slotracen en ik moet zeggen dat hoe meer ik met die NSR GT3 op de kleine banen rijdt, hoe meer plezier ik erin krijg.

Uitslag E&L 250:

1. Edje 199 punten.
2. Lars 180 punten.
3. Paul 150 punten.
4. Arjan 132 punten.
5. Geert 105 punten.

Stand BraLi kampioenschap:

1. Edje 25 punten uit 1 race.
2. Lars 23 punten uit 1 race.
3. Paul 21 punten uit 1 race.
4. Arjan 20 punten uit 1 race.
5. Geert 19 punten uit 1 race.

Stand baankampioenschap:

1. Edje 73 punten uit 3 races.
2. Lars 71 punten uit 3 races.
3. Paul 60 punten uit 3 races.
4. Geert 60 punten uit 3 races.
5. Arjan 40 punten uit 2 races.
6. Maurice 19 punten uit 1 race.

Edje.

3 opmerkingen:

  1. Dat denk ik niet. Het is een kwestie van concentratie. We zijn nu op een punt gekomen dat het om details gaat, precies weten waar nog wat tijdwinst te halen is en schijnbaar lukt me dat goed.

    BeantwoordenVerwijderen