donderdag 31 oktober 2013

Geen NSR GT3 finale voor E&L Slotracing

Komende vrijdag zouden we eigenlijk de finale voor het NSR GT3 kampioenschap gaan rijden. Helaas kan dit niet doorgaan omdat mijn hoofd op het moment helemaal niet naar racen staat. Het is natuurlijk jammer omdat ik op een mooie zesde plaats in het kampioenschap sta, maar er zijn op het moment belangrijkere dingen.

De eerstvolgende race die we nu rijden is de E&L 250 op onze eigen baan.

Edje.

zaterdag 12 oktober 2013

Gezellige middag racen

Op 12 oktober stond de tweede Zootje Ongeregeld race van het seizoen op het programma. Op de E&L Raceway werd met historische toerwagens en GT's gereden. Jimmy en Uwe misten hun tweede race van het seizoen en zitten nu al aan hun maximaal aantal schrapresultaten, Maurice miste zijn eerste race van het seizoen en zo stonden Arjan, Geert, Paul, Lars en Edje aan de start van deze wedstrijd.

Als eerste werd er gereden met de toerwagens. De races gingen over 30 ronden, waarbij na 15 ronden van baan werd gewisseld. De puntentelling was weer als vanouds, 50 punten voor een overwinning, 30 voor de tweede plaats en een punt aftrek voor iedere keer dat de auto uit de baan kukelt. Arjan bracht de SRC Ford Capri aan de start, Geert reed met een Revell Lotus Cortina, Lars met een Carrera Ford Capri, Paul pakte de Scalextric Boss Ford Mustang uit de kist en Edje reed weer eens met zijn oude vertrouwde Scalextric Camaro. Edje en Paul beten het spits af in de eerste heat en het was al na een ronde dat Paul de moeder van alle uitvliegers produceerde, de auto stuiterde hard uit de baan, naar later bleek door een verkeerde sleperschoen, dus Paul dook weer in zien koffer en toverde zijn Scalextric Camaro eruit. Er volgde een complete herstart waarna Edje de race op zij naam wist te schrijven. Paul won vervolgens van Geert, die ook het hoofd moest buigen voor Arjan. Arjan zette zijn goede reeks voort en won van Lars, die vervolgens ook van Edje verloor.

Ook in de tweede heat won Edje van Paul, die ook weer van Geert won. Lars won vervolgens van Geert en Arjan, waarna Arjan verloor van Edje. Na deze eerste twee heats stond Edje eerste voor Lars en Paul die op gelijke hoogte stonden, Arjan en Geert.

Na een pauze met hamburgers volgde twee heats met de GT's. Arjan reed met eenb NSR Ford GT40, Paul met een Slot- It Ford GT40, Lars met een Sloter Lola T280 en Geert en Edje beiden met NSR Ford MKIV. Het aantal ronden werd opgeschroefd naar 50 per race met een baanwissel na 25 ronden. Edje won de eerste race van Lars, waarna Lars van Geert won. Geert won van Arjan en Arjan van Paul. Edje won vervolgens weer van Paul. Edje had na deze derde heat de overwinning vrijwel zeker binnen, maar stelde die helemaal veilig met een overwinning op Arjan. Arjan moest vervolgens van Geert winnen om aanspraak te houden op de tweede plaats en hij deed dit met verve. Paul won vervolgens van Geert, maar moest het hoofd buigen voor Lars. Hierna volgde de race tussen Lars en Edje, die uitliep op een agressieve duwpartij. Nu Edje zijn overwinning binnen had zat hij wat te spelen met Lars waardoor hij in het eerste gedeelte van de race al keer uit de baan ging. In het tweede gedeelte was het Lars die net voor Edje dwars ging en geraakt werd door Edje, die hierdoor uit de baan vloog. In de resterende 5 ronden ging Edje op jacht naar Lars en werd het complimentje terugbetaald toen Edje het gas er vol ophield en beiden uit de baan doken. Hierna ging de race op een normale manier verder en won Edje van Lars. Uiteindelijk legde Edje beslag op de dagoverwinning voor Lars, Arjan, Paul en Geert.

Na afloop zette Geert, de Deane Wood replica Scalextric Ford Escort Saloon Stockcar op de baan en draaide er wat rondjes mee. Normaliter wordt er met zo'n auto's op een oval gereden, maar Geert wilde gewoon eens weten wat het ding deed. De magneet hebben we er maar in laten zitten, want hij is eigenlijk te zonde om kapot te rijden.

De Deane Wood replica van Geert.


Uitslag Historics:

1. Edje 397 punten.
2. Lars 316 punten.
3. Arjan 310 punten.
4. Paul 291 punten.
5. Geert 240 punten.

De stand in het baankampioenschap ziet er als volgt uit:

1. Edje 50 punten uit twee races.
2. Lars 46 punten uit twee races.
3. Paul en Arjan 41 punten uit twee races.
5 Geert 37 punten uit twee races.
6 Maurice 19 punten uit één race.

Edje.

zaterdag 5 oktober 2013

Voorlaatste NSR GT3 race

De voorlaatste race van het NSR GT3 kampioenschap is verreden. Deze vond plaats bij Slotracing Mülheim. Met maar 11 rijders aan de start, waaronder een groot aantal experts op deze baan, zag het ernaar uit dat het een moeilijke avond zou worden.

Omdat ik op de zevende plaats in het kampioenschap sta en er maar liefst 3 anderen die voor me staan niet aanwezig waren, mocht ik in de groep van de snelle mannen starten en wat ze zeggen is waar, het helpt enorm om met deze mannen te rijden, het brengt je eigen niveau ook meteen naar een hoger plan.

Om te beginnen mocht Lars in de eerste groep rijden en ook hier stonden een aantal snelle mannen aan de start. Lars liet zich echter niet van de wijs brengen en reed zijn eigen race. De auto van Lars is nagenoeg standaard en dit is te merken, hij is net te langzaam, net te nerveus en de wegligging is niet al te goed, maar Lars wil er verder niets aan veranderen, dus dan doen we dat ook niet. Uiteindelijk ging Lars als vijfde en laatste over de streep.

Ik mocht in de tweede heat aan de bak en mocht starten op de snelle baan 4, dat betekende dat ik de moeilijkste banen (5 en 6) op het laatst zou moeten rijden. Het ging meteen vol van start en ik kon zowaar een tijdje om de eerste plaats duelleren, maar dat was voor mij echt rijden op het randje en dat moet je dan maar 6x8 minuten uit proberen te houden. In ieder geval kon ik het tempo van de drie koplopers in de eerste drie stints redelijk volgen, maar uiteindelijk werd het teveel en moest ik ze laten gaan. Zo kon ik me wel op mijn eigen race concentreren en die zo goed mogelijk afsluiten. Zoals verwacht kreeg ik op vaan 6 problemen met de bandjes en ging het daarom ook een stukje langzamer. Uiteindelijk pakte ik de vierde plaats in de heat, maar ging ik er in de eind rangschikking met een zesde plaats vandaar en daar ben ik zeer tevreden mee. Lars werd uiteindelijk negende

De uitslag van de race is hier te vinden, de stand in het kampioenschap staat hier.

Edje.