maandag 15 juli 2013

Weekendje auto- en motorsport

Afgelopen week zijn we een weekje er tussen uit geweest en zoals gewoonlijk werd er ook weer autosport in gepland. Op zaterdag ging de reis naar Terwolde voor de tweede ronde van het NK Autocross. Voor ons de eerste keer dat we de verschillende klassen aan de start zagen en dat was wel even wennen. Op de snelle kleibaan waren veel koprollen te noteren, maar we houden toch meer van stockcars en historische race auto's, dus zal het bij dit eenmalige uitstapje blijven. Gelukkig was het een ronde van het NK, want er stond wel de hele top van Nederland aan de start, anders hadden we het waarschijnlijk minder lang dan 2,5 manches uitgehouden. Voor foto's van de autocross hier klikken.

Op zondag zijn we naar het TT Circuit in Assen geweest voor het Historic Race Festival. Hier stonden diverse klassen met auto's en motoren aan de start. Ik moet zeggen dat me de Classic Sidecars en de Classic 125 en 50CC klassen zeer goed zijn bevallen. Voor foto's van Assen hier klikken.

Edje.

woensdag 3 juli 2013

NSR Corvette verbouwd

Omdat ik nog niet helemaal tevreden was over de NSR Corvette had ik al besloten om deze eens grondig onder handen te nemen om te proberen er meer uit te halen. Helaas kon ik door tijdgebrek pas deze week voor de benodigde onderdelen gaan shoppen en dit is het resultaat.


Omdat de auto vrijwel helemaal uit elkaar moest heb ik hem tot op de motormount na gestript en eens goed schoongemaakt. Daarna werd begonnen met de opbouw en de eerste verandering die is aangebracht is spacers op de vooras, zodat de wielen net iets verder naar buiten staan, wat de stabiliteit ten goede moet komen.

Om de auto rustiger uit de bochten te laten trekken en een hogere topsnelheid te creëren zijn twee nieuwe kroonwielen aangeschaft, eentje met 29 tanden en eentje met 28 tanden. De originele heeft 31 tanden en is nu vervangen door die met 29 tanden, dit zou voor de baan in Moers goed moeten zijn. Natuurlijk moet je bij het assembleren van de achteras wel weer alles in de juiste volgorde in elkaar zetten.

Nadat de as is gemonteerd heb ik ook even de trainingsmotor gemonteerd om eens te luisteren of alles een beetje naar behoren liep. Dit beviel me niet helemaal, dus de trainingsbandjes op de auto gezet, we rijden de wedstrijden met handout bandjes en motoren, en de zolder op, om even een paar rondjes te rijden. Hier bleek dat het allemaal wel meevalt, dus niets meer veranderd, buiten dan het verwijderen van de motor. Als laatste heb ik er een ander sleperschoentje onder gezet, deze is wat langer dan de originele en wordt geschroefd, waardoor je met schijfjes nog een beetje kunt spelen met de hoogte.

Bij het schoonmaken van de kap viel me op dat het glas van het rechter achterlicht was afgebroken. Er is tijdens de laatste race inderdaad iemand hard achter op de auto gereden, dus daar zal dit dan wel het gevolg van zijn.

Nu is het wachten tot 30 augustus voordat we de auto echt aan de tand kunnen voelen.

Edje.

maandag 1 juli 2013

Terugblik seizoen Zootje Ongeregeld

Het derde seizoen van het Zootje Ongeregeld is verreden en het was weer een mooi seizoen van ons bij elkaar geraapt groepje slotracers. Dit seizoen namen in totaal 8 rijders deel aan de wedtsijden, waarbij natuurlijk niet iedereen bij elke race aanwezig was. Er werd het afgelopen seizoen helaas maar op twee banen gereden, namelijk het Silverdragon Circuit (2 races) en de E&L Raceway (10 races).

Deze terugblik wil ik anders maken dan normaal en dit zal ik doen door alle rijders even de revue te laten passeren en wel in omgekeerde volgorde van de totale punten die dit seizoen werden gescoord en dan moeten we beginnen met Maurice. Hij reed helaas maar 1 wedstrijd mee afgelopen seizoen en scoorde 19 punten. Hopelijk kan Maurice het volgend seizoen meerdere races meerijden, want hij is, zeker als het om de Slot- It races gaat, altijd een kanshebber voor een ereplaats.

Uwe is nieuw in het Zootje Ongeregeld, hij is nog volop aan het leren en rijdt over het algemeen met auto's van E&L Slotracing. Ondanks dat het al beter gaat staat voor hem het komende seizoen het opdoen van ervaring bovenaan, hij wil nogal eens mee proberen te rijden met de meer ervaren mannen en dat loopt meestal af met een uitvlieger. Uwe reed 5 races en scoorde daarin 89 punten.

Geert reed een goed seizoen, maar is ook nog steeds bezig met het op doen van ervaring. Hij bewees echter wel dat het oude Silverdragon Circuit hem goed lag en maakte het de grote jongens tijdens de races erg moeilijk. Geert rijdt met auto's van Edje en zal vooral met de Slot-It een kanshebber zijn voor eremetaal, hetzij in de individuele races, omdat hij niet alle races kan rijden en daardoor ook niet voor alle punten klassementen mee kan strijden. Geert scoorde 131 punten uit 7 races.

Op de vijfde plaats in de totale punten vinden we Jimmy terug, hij scoorde 166 punten uit 6 races wist het Crazy Race kampioenschap op de E&L Raceway op zijn naam te schrijven. De eerste keer dat een andere rijder als Edje een punten kampioenschap wist te winnen. Jimmy is vooral zeer sterk met de beide Nascars, waar ook het Crazy Race kampioenschap mee werd verreden. In de Slot-It klasse zit hij op het niveau van Paul en Arjan, wat vaak leidt tot hele mooie gevechten op de baan en waar vaak stuivertje wordt gewisseld. Jimmy is zeker iemand om rekening mee te houden in het E&L Raceway baankampioenschap als er volgend jaar met twee schrapresultaten wordt gereden. Hij zal natuurlijk ook zijn Crazy Race titel gaan verdedigen en deze weer proberen te winnen.

Op de vierde plaats eindigde Arjan met 209 punten uit 10 races en hij was de eerste rijder buiten Lars en Edje die een race wist te winnen, namelijk de Silverdragon 500 op zijn eigen Silverdragon Circuit. De enige die nog een beetje in de buurt van hem kon blijven was Edje, de rest van het veld werd gedecimeerd en kan zich eens op z'n hoofd krabben wat ze voor volgend jaar gaan doen. Arjan reed ook sterk in de historische races op de E&L Raceway, waar hij in de toerwagens met de Camaro van Edje reed en in de GT's met een NSR Ford GT, die hij aan het begin van het seizoen van Edje overnam en waarmee hij het heel goed doet. Volgend seizoen zal hij in de toerwagens echter op zoek moeten naar een eigen auto, want Edje gaat zelf weer met de Camaro rijden. In de Slot-It klasse vocht hij menig robbertje uit met Paul, Jimmy en Lars en hij mag worden gezien als kanshebber op een ereplaats in elk kampioenschap dat volgend seizoen wordt verreden. Zijn erelijst van 2012/2013 bestaat in ieder geval uit een overwinning in de Silverdragon 500, een tweede plaats in het BraLi kampioenschap en een tweede plaats in het Silverdragon baankampioenschap.

Paul eindigde met 230 punten uit 11 wedstrijden op de derde plaats. Dit was voor Paul de eerste keer dat hij een race van het Zootje Ongeregeld miste, maar omdat hij voor de rest alles reed, reed hij ook weer een mooi seizoen. Paul is niet de snelste van het stel en rijdt echt voor de fun, maar als hij zich ergens in vastbijt dan gaat hij er ook voor en kan hij met de beste meerijden. Hij reed een aantal schitterende races met Jimmy, waarbij de uitslagen iedere keer weer verschillend waren. Daar waar hij het op de E&L Raceway nogal eens moeilijk had, ging het op het Silverdragon Circuit beter en reed hij twee derde plaatsen bij elkaar. Volgend jaar zal Paul proberen ook weer een BraLI race te organiseren, zodat er wat meer variatie in dit kampioenschap komt. De erelijst van Paul ziet er dit jaar weer fraai uit, met een tweede plaats in de E&L 250, een derde plaats in de Spring Classic, een derde plaats in de Silverdragon 500, een derde plaats in het BraLi kampioenschap, een derde plaats in het E&L Raceway baankampioenschap en een derde plaats in het Silverdragon Circuit baankampioenschap.

Lars eindigde op de tweede plaats met 240 punten uit 11 races, maar 10 punten meer dan Paul. Lars had een seizoen met wisselend succes, hij verloor verrassend een paar races van onverwachte tegenstanders en moest daarom vechten voor zijn punten. Vooral tijdens de Silverdragon 500 werd duidelijk dat de rest een grote inhaal slag had geleverd en hij “slechts” op de vijfde plaats eindigde. In januari wist hij, op de E&L Raceway, echter wel zijn Winternationals titel met succes te verdedigen en daarmee voorkwam hij dat Edje de Triple Crown binnen zou halen. In de Crazy Races kwam het een aantal keren tot een confrontatie met Edje en als dit het komend seizoen niet meer gebeurd is hij, samen met Jimmy, de topfavoriet tijdens de Crazy Races. Zoals gezegd won Lars de Winternationals, werd hij tweede in de Spring Classic, het Crazy Race kampioenschap en het E&L Raceway baankampioenschap en derde in de E&L 250.

Edje was de enigste die alle 12 races reed en werd met 294 punten ruim eerste, maar ook hij merkte dat de concurrentie dichterbij komt. Als grote favoriet staat de druk altijd op de ketel en worden nogal eens foutjes gemaakt. In de Crazy Races moest hij vaak zijn meerdere erkennen in Jimmy en Lars. In de andere races kwam het ook vaak tot mooie gevechten en dit seizoen was het niet zo makkelijk als in voorgaande seizoenen. Desalniettemin gingen alle kampioenschappen buiten het Crazy Race kampioenschap naar Edje, maar dat zal in het komende seizoen niet zo makkelijk worden. De erelijst van Edje mag weer imposant worden genoemd, maar hij is zelf nog het meest blij met het feit dat eindelijk eens iemand van de anderen een race wist te winnen en Edje in twee rechtstreekse duels afdroogde. Edje won in ieder geval het BraLi kampioenschap, het E&L Raceway baankampioenschap, het Silverdragon baankampioenschap, de E&L 250 en de Spring Classic. Hij werd tweede in de Winternationals en de Silverdragon 500 en derde in het Crazy Race kampioenschap.

Rest mij dan nog om iedereen te bedanken, vooral ook Jolanda, die toch iedere keer weer iets te eten op tafel zet en de hele zaterdag met een stelletje prettig gestoorden zit opgescheept. Na de vakantie gaan we gewoon weer verder en beginnen we aan het vierde seizoen van het Zootje Ongeregeld.

Edje.