dinsdag 30 augustus 2011

Slot-It Moers race 9.

Komende vrijdag vindt in Moers alweer de negende Slot-It race van het seizoen plaats. Ook nu zullen Lars en Edje weer van de partij zijn. Nadat het de vorige keer al wat beter ging voor Edje, zal hij nu weer een poging wagen nog een beter resultaat neer te zetten, dit alles met de Nissan moeten worden gedaan. Lars wil met de McLaren aan de start verschijnen om daarmee ook een beter resultaat dan de vorige keer te behalen. Hij wijt 'n slechtere resultaat van de vorige maand aan te veel uitvliegers, dus daar gaat hij aan werken.

Edje.

zaterdag 27 augustus 2011

NSR Classic Moers

De maandelijkse NSR Classic race zit er weer op. Dit keer was de plaats van handeling SRC Niederrhein te Moers. Met genoeg tijd om wat rondjes te trainen besloot Edje met de Porsche 917K te rijden en werd de Ford GT40 MKII aan Lars overhandigd. Edje reed nu regelmatig rondjes onder de 11 seconden, iets dat hem tot nu toe nog maar mondjesmaat lukte. Lars reed onder z'n eigen kunnen.

Er waren 17 rijders aanwezig zodat er twee races met zes en een race met vijf rijders werden gereden. Besloten werd om acht minuten per spoor te rijden. De heats werden volgens klassement ingedeeld, dus Lars en Edje moesten in de eerste race uitkomen.

Tijdens de race was het Edje die de tweede plaats innam en z'n voorsprong verder uit wist te bouwen. Lars z'n probleem werd na twee stints duidelijk, het kroonwiel zat niet goed vast. Na een kleine reparatie was dit euvel verholpen en ging de race verder. Daar blijkt meteen het collegiale tijdens de races die we in Duitsland rijden, er wordt gewacht als er een probleem is en vaak wordt er een reserve auto op de baan gezet en dit zonder gemor van de andere rijders. Edje kreeg de banen 5 en 6 voor z'n kiezen en zag z'n naaste belager steeds dichterbij komen. Tijdens de laatste stint reed Edje op baan 4 en z'n belager op baan 3. Hij had een reserve auto gekregen en nadat hij wist hoe deze reed, hengelde hij Edje binnen en nam de tweede plaats over. Lars kon dit keer geen vuist maken en eindigde de race als vijfde en laatste. Edje werd derde.

In de twee andere heats kwamen nog vier andere rijders onder Edje terecht zodat hij in de einduitslag op de elfde plaats eindigde, Lars werd uiteindelijke zestiende.

Klik hier voor de uitslag van de race en hier voor de stand in het kampioenschap.

Edje.

woensdag 24 augustus 2011

Vooruitblik september

Ondanks dat we al eerder aangaven dat voor ons de vakantie voorbij was, hebben we pas aan een race deelgenomen. Vanaf dit weekend is de vakantie dan ook echt voorbij en staan er maar liefst 6 opeenvolgende races op het programma. Het begint komende zaterdag met een race in het Rheinruhr NSR Classic kampioenschap te Moers. Er zijn nog niet veel rijders aangemeld, maar het totaal zal wel op ongeveer 20 uitkomen. Lars en Edje zullen weer met de Ford GT40 en Porsche 917 aan de start verschijnen echter is het nog niet bekend wie met welke auto gaat rijden.

Bijna een week later, op vrijdag 2 september volgt een race in het Slot-It kampioenschap te Moers. Op 10 september is het tijd voor de seizoensopener op de E&L Raceway als Thunder in the Loft III op het programma staat. Op 17 september gaat het dan richting Bestwig in het Sauerland, waar een HvK race op het programma staat. E&L Slotracing zal dan weer worden vergezeld door Paul. De week erna staan maar liefst twee races op het programma, op vrijdag 23 september is het tijd voor de allereerste vrijdag race op de E&L Raceway, waar dan de Slot-It klasse op het programma staat. De dag erna gaat de reis weer naar Mülheim voor een race in de NSR Classic klasse.

Voor de meeste races zal nog een voorbeschouwing volgen.

Edje.

zaterdag 6 augustus 2011

Leuke race in Moers

De tweede helft van het seizoen in Moers is alweer aangebroken en op vrijdag 5 augustus stond een race in de Slot-It klasse op het programma. Arjan wilde ook wel eens mee gaan rijden en stond om 17.00 uur hier aan de deur. Nadat ik z'n auto had voorzien van Ortmann bandjes en er zo nog wat aan gesleuteld had, zijn we op ons gemak naar Moers gereden.

Voor deze race waren 21 rijders aangemeld maar uiteindelijk werden het er 24. Dit keer konden we niet niet in de eerste heat rijden en moesten we dus wat later aan de bak. Lars had inmiddels besloten om dit keer met z'n McLaren te rijden en Arjan reed met z'n Jägermeister Porsche. De Marlboro Porsche voldeed nog niet aan de wensen, dus Edje besloot om de Nissan maar weer eens te proberen.

In de eerste twee stints van de race wist Edje in dezelfde ronde als de leider te blijven, daarna was die gevlogen. Arjan reed rustig z'n rondjes en probeerde uitvliegers tot een minimum te beperken, wat ook aardig lukte. Lars had de gang er goed inzitten en lag lange tijd derde. Tegen het einde van de race kwam een concurrent dichterbij en ging eerst Lars voorbij en ook Edje moest er aan geloven, maar na een paar uitvliegers was Edje er weer voorbij en met nog een halve minuut te gaan wist Edje dat hij tweede in z'n heat zou worden. Lars werd vierde en Arjan vijfde.

In de totaalstand kwam Edje op de 15e plaats terecht, Lars op de 19e en Arjan op de 22e. Het was 00.30 uur toen we eindelijk aan de terugtocht begonnen, maar we kunnen weer terug kijken op een gezellige avond slotracen. Arjan was tevreden en vol lof over de baan, Lars was blij met z'n McLaren en Edje had eindelijk weer eens een avond dat de concentratie er wel was.

De uitslag van de race is hier te vinden. De stand in het kampioenschap staat hier.

Edje.

woensdag 3 augustus 2011

Handigheidje voor de slotkoffer

Vandaag heb ik een handigheidje voor de slotkoffer inventaris gemaakt. Omdat we met PU bandjes rijden, wordt er vaak voor een race nog even een schuurpapiertje over de bandjes gehaald. Om voor deze kleine klus iedere keer de slijpmachine uit de koffer te halen is natuurlijk onzin, dus daar moest wat op gevonden worden.

De oplossing is simpel, men neme:

- de onderkant van een slotrace doosje.
- twee 4mm contrastekkers.
- twee stukjes sleper.
- twee stukjes kabel.
- secondenlijm.

Het eindresultaat ziet er dan zo uit.

De bovenkant.


De onderkant.

Dit is een simpele oplossing voor het kleine klusje. Voordat er iemand over begint, ik weet dat de kleuren van de draden en de contrastekkers niet overeen komen, maar dat komt omdat ik in eerste instantie de draadjes verkeerd had aangesloten. Het wisselen van de platic delen ging sneller dan alles losmaken en opnieuw solderen.

Edje.

dinsdag 2 augustus 2011

Daar zijn we weer

De vakantie zit er weer op en ik ben weer aan het werk. Tijdens de vakantie hebben we het op slotrace gebied rustig aan gedaan en geen races gereden. Afgelopen zaterdag zijn we wel nog even bij Jaspeed op bezoek geweest maar erg veel is er niet mee naar huis gekomen. Een auto en wat kleine spulletjes was eigenlijk alles. De auto is de Slot-It Porsche 956KH in de Marlboro kleuren. Deze is inmiddels uit elkaar geweest, weer in elkaar gezet, voorzien van HvK bandjes, kabeltjes wat langer aangestript, uitgelood en weer in elkaar gezet. De eerste testronden zijn inmiddels ook gereden en met een tijd van 5,3 seconden is hij niet langzaam op de E&L Raceway. Het is niet de snelste tijd, maar hij is bedoeld voor de races in Moers en, indien we tijd hebben, de races in de Porsche Cup te Kamp- Lintfort.

Komende vrijdag kan de auto z'n vuurdoop krijgen als we weer eens van start gaan op de baan in Moers. Buiten Lars en mij gaat dit keer ook Arjan mee, voor z'n eerste race op duits grondgebied. Ben benieuwd hoe het hem gaat bevallen, rijden op een nieuwe baan, tussen mensen die je niet verstaat, alhoewel bij Lars is gebleken dat dit eerder een voordeel dan een nadeel is, want hij luistert gewoon niet als hij het niet verstaat. Dat is zeker beter voor de concentratie.

Edje.