zondag 31 januari 2010

Historic Touringcars op E&L Raceway

Afgelopen zaterdag was onze clubgenoot Paul van Nuil, van Roadrunner Slotracing, op bezoek om met historische toerwagens te racen. Besloten werd om alledrie met twee verschillende auto's te rijden, maar omdat Lars alleen met de Ford Capri wilde rijden moest de Simca 1000 werkloos toezien hoe de andere auto's hun rondjes draaiden.


Vier van de deelnemende auto's, de Escort ontbreekt.

Paul reed met een Boss Ford Mustang en een Camaro, beiden uit de Trans Am serie van Scalextrix. Lars reed dus met de Ford Capri RS3100 van Carrera en Edje reed met de Revell Lotus Cortina en de SCX Cossack Ford RS1800 rally auto. Na een kwalificatie van drie ronden zag het klassement er zo uit:

Edje Clout Ford Escort RS1800 6.852
Edje Clout Lotus Cortina 6.949
Paul van Nuil Boss Ford Mustang 6.971
Paul van Nuil Chevrolet Camaro 7.030
Lars Clout Ford Capri RS3100 7.245
Lars Clout Ford Capri RS3100 7.331


Na de kwalificatie werd er gestart met de races, waarvan iedere stint uit 20 ronden zou bestaan.Het was Edje die met de Escort tegen Paul met de Mustang uitkwam. De nodige uitvliegers zorgden voor spektakel, maar ook een minder goede uitslag. Hierna voegde Lars zich bij Edje en het was Edje die nipt won, waardoor de Escort z'n beide stints had gedraaid. Paul kwam weer in de baan met de Mustang en wist met precies dezelfde tijd over de 20 ronden, net achter Lars over de finish te komen.

Na de eerste drie stints lag Lars op de eerste plaats voor de Escort en de Mustang. De tweede serie begon met Edje met de Cortina tegen Paul met de Camaro. Gelijk in de tweede bocht besloot de Cortina een schuur, die naast de baan is geplaatst op te zoeken en werd, vanwege de lachbui besloten om overnieuw te starten. Ook hier weer enige uitvliegers van beide rijders, maar Edje wist de stint als eerste af te sluiten. Nu kwam Lars er weer bij met de Capri en die presteerde het om samen met de Cortina van de baan te gaan. Edje kwam wel als eerste over de meet. Tussen de Camaro en Capri zat ook weer helemaal niets en ze kwamen weer vlak achter elkaar over de streep, dit keer zonder uitvliegers en met een mooie tijd.

De uitslag na de zes stints was als volgt:

Lars Clout Ford Capri RS3100 287
Edje Clout Ford Escort RS1800 289
Lars Clout Ford Capri RS3100 290
Paul van Nuil Boss Ford Mustang 295
Edwin Clout Lotus Cortina 298
Paul van Nuil Chevrolet Camaro 299



De nummers 1,2,3 en 4.

Na de race werd er nog koffie gedronken en werden er snode plannen gesmeed voor het geval er in het seizoen 2010/2011 een open klasse bij Euro Slotracing aan de start gaat komen. In ieder geval zullen daar dan drie historische toerwagens in verschijnen.

Edje.

zaterdag 30 januari 2010

HRS GT32 race vier.

Afgelopen week werd de vierde race om het clubkampioenschap in de HRS GT klasse afgewerkt. Op de woensdag was door Tim al 134 ronden gereden en daarmee had hij voor de vrijdag rijders de lat erg hoog gelegd.

In de eerste heat op de vrijdag ging het al snel mis voor Mario, die na een uitvlieger werd geraakt en daarna problemen had met de wegligging. De strijd om de heat overwinning ging nu tussen Danny en Paul. Danny wist deze strijd in z’n voordeel te beslissen.

Lars en Edje stonden in de tweede heat aan de start en moesten het opnemen tegen Speedy Marc, Bob en Rob. De eerste stint verliep chaotisch voor Rob en Edje, die beiden veel uitvliegers hadden. In de tweede stint reed Edje 23 ronden, waarna in de derde stint weer drie uitvliegers vielen te noteren. Rob had de strijd inmiddels de strijd opgegeven, met een auto waarvan de wegligging ook niet meer goed was. Lars bleef rustig en halverwege de race meldde hij dat hij 122 of misschien wel 123 ronden zou gaan rijden. Daarmee zat hij er toch nog flink naast. Edje wist in de vijfde stint voorbij Bob te komen en de tweede plaats in te nemen, waarna hij deze in de zesde stint succesvol verdedigde.

Uiteindelijk eindigde Lars op 126 ronden, drie ronden meer dan hij zelf had verwacht, goed voor een zevende plaats. Edje reed 130 ronden, die goed waren voor de derde plaats algemeen. Speedy verpletterde en passant het record van Tim en reed 135 ronden. Lars staat in het kampioenschap op de zevende plaats en Edje op de tweede plaats.

Uitslag:

1 Speedy 135 03:35,088
2 Timmy Young 134 03:30,253
3 Edje Clout 130 03:30,124
4 Bob Young 130 03:33,395
5 Frankieboy 129 03:35,406
6 Ron Gerrits 129 03:38,176
7 Lars Clout 126 03:33,837
8 Danny op den Camp 121 03:38,050
9 Remôn Hannink 118 03:30,643
10 Paul van Nuil 116 03:37,881
11 Stan de Wolf 113 03:39,227
12 Mario Glas 97 03:30,431
13 Rob Pala 26 01:49,967

Edje.

woensdag 27 januari 2010

Speurtocht naar verleden KPU392C

Nu de Lotus Cortina klaar is om te racen vond ik het tijd om eens wat speurwerk naar de 1:1 auto te gaan doen. De auto staat geregistreerd met het nummerbord KPU392C en blijkt de meest succesvolle Alan Mann racing Lotus Cortina te zijn geweest. De auto werd geprepareerd door Alan Mann Racing Ltd. en gereden door Sir John Whitmore. Dit alles speelde zich af in 1965.

Het Europees Toerwagen kampioenschap van 1965 bestond uit negen races en heuvelklims die zich allen in een tijdsbestek van drie maanden afspeelden. De Alan Mann racing auto’s reden altijd vooraan in het veld mee, waarbij Whitmore de concurrentie gewoon wegreed. Ook later in het seizoen, toen Alfa met de Giulia GTA kwam, die zo over de Cortina heen had kunnen lopen, was het Whitmore, die dankzij z’n rijderkunsten, hen toch de baas was. In 1966 wist Whitmore nog vier klasse overwinningen te behalen, maar bij Alfa hadden ze hun huiswerk gedaan en zij wonnen dan ook de Europese titel.

De KPU392C is in 1966 voor promotionele doeleinden gebruikt, en in die tijd zijn veel van de speciale onderdelen van de auto afgehaald. Whitmore kocht de auto in 1967 terug en heeft ‘m daarna tot 1995 gehouden. Hierna is hij op een veiling verkocht en naar Noord - Amerika gegaan.
Leuk detail van de Alan Mann Racing auto’s is dat later, bij restauratiewerkzaamheden, is ontdekt dat in de gouden verf die op deze auto’s werd gebruikt ook “flakes” van echt goud zaten.

Een gedetailleerd verhaal, waar ik dit stukje ook uit heb gehaald is, weliswaar in het Engels onder de volgende link te vinden: Klik

Edje.

zondag 24 januari 2010

Renovatie HRS GT

Gisteren ben ik weer eens aan het werk geslagen aan een auto. Dit keer was het de beurt aan een auto die z’n leven ooit begon als een SCX Corvette C6R. Clubgenoot Wimpie, van Italoslot, heeft de auto in 2008 gebruikt in het SCX GT clubkampioenschap en daarna aan mij geschonken om op een HRS chassis te plaatsen. Helaas geen foto’s, vanwege problemen met de camera.

De kap is daarna opgebouwd op een HRS2 chassis, volgens het FIA GT32 reglement van 2009. In deze klasse heeft hij ook enkele races gereden en ook enkele malen klappers meegemaakt die toch hun effect hebben gehad op het spul. De Corvette is in eind 2009 en begin 2010 enkele malen uitgeleend aan andere clubgenoten die zelf geen HRS GT hebben. Zelf rijd ik er niet meer mee, omdat de in 2009 opgebouwde Visteon Panoz een stuk beter over de baan gaat.
Het werd echter tijd om de Corvette eens te renoveren en nadat het hele spul uit elkaar is gehaald en grondig is schoongemaakt is de kap opnieuw gelijmd. Hij zit nu een stuk strakker op het chassis en heeft inmiddels de eerste ronden op E&L Raceway gedraaid. Hier bleek hij al een tiende sneller te zijn dan voorheen, zonder er eens echt voor te gaan zitten. Komende weken zal hij bij Euroslotracing aan de tand worden gevoeld en indien nodig zal er nog aan worden gesleuteld. Het uiteindelijke doel is om deze auto te voorzien van een NSR Shark 25K motor en ermee te gaan testen voor de open klasse van die volgend seizoen zeer waarschijnlijk bij Euroslotracing zal gaan rijden. Als dit goed genoeg werkt zullen de Visteon Panoz en de DHL Mosler van Lars aan de start verschijnen met deze configuratie. Als dit alles niet snel genoeg mocht zijn wordt er uitgeweken naar een HRS anglewinder chassis. Wat daar dan aan motor spul in moet komen zullen we te zijner tijd wel zien.

Indien deze klasse er komt, dan zitten daar sub klassen in en daar zal ook iets historisch bij zitten. Daar gaan we de Slot-It Ferrari 312PB eens voor proberen te prepareren, die kan namelijk een stuk beter dan wat er nu uitkomt.

Edje.

zaterdag 23 januari 2010

Race vijf in de Ninco GT klasse

Afgelopen week werd bij Euro slotracing de vijfde race in het Ninco GT kampioenschap afgewerkt. Ook nu was het Frank die, net als vorige week, aan het langste eind trok en de overwinning voor zich op wist te eisen.

Frank reed zijn race al op de woensdag en in theorie stonden er op de vrijdag nog wel een paar kanshebbers voor de overwinning aan de start. Die kanshebber zagen hun hoop in rook opgaan door een slecht liggende auto, te veel uitvliegers en in èèn geval een afgelopen wiel. Dit gebeurde Tim in de voorlaatste stint, toen hij in gevecht was met Rob en beiden nog kans hadden op een eventuele overwinning.

Lars reed als enigste van E & L mee en wist een mooie achtste plaats uit de strijd te slepen.

Uitslag:

Frankieboy 132 03:37,268
Ron Gerrits 129 03:35,533
Rob Pala 129 03:42,736
Speedy 127 03:35,370
Mario Glas 126 03:31,059
Timmy Young 125 03:38,545
Bob Young 121 03:37,708
Lars Clout 119 03:37,894
Stan de Wolf 118 03:33,938
Remôn Hannink 118 03:40,201
Paul van Nuil 114 03:32,262
Laurens de Wolf 110 03:31,400
Paul Kessels 105 03:38,545
Frank Beeren 93 03:43,091

Edje.

Vijfde race Ninco GT.

Afgelopen week werd in de Ninco GT klasse de vijfde race van het seiaoen afgewerkt.

zaterdag 16 januari 2010

Fly Classic GT revival??

Ja, u leest het goed, afgelopen week hebben zowaar 17 rijders deelgenomen aan de clubraces in de Fly Classic GT klasse. Dankzij een aantal genereuze deelnemers konden ook anderen meerijden met geleende auto's.

Lars mocht op de vrijdag in de tweede heat aantreden en kwam uit tegen Tim, Alex, Maurice, Brian en Laurens, die deze race buiten mededinging meereed omdat hij woensdag z'n officiele race al had gereden. De strijd aan kop ging in eerste instantie tussen Alex, Tim en Laurens, maar naarmate de race vorderde viel Alex iets terug en was het Maurice die de jacht op de eerste plaats had geopend.

Voor de laatste stint was het nog ongemeend spannend tussen de top drie en daarachter stonden Lars en Alex op hetzelfde aantal ronden. Alex lag nog een stuk voor op Lars, maar door een aantal ongelukkige uitvliegers wist Lars nog de vierde plaats over te nemen en vast te houden. De heatoverwinning ging naar Tim. Eerste in de totaal uitslag van deze race was Frank, die in deze klasse ongenaakbaar blijft.

Totale uitslag:

Frankieboy 134 03:34,283
Danny 131 03:40,531
Timmy Young 129 03:36,558
Maurice 128 03:34,876
Bob Young 128 03:36,451
Stan de Wolf 126 03:31,725
Mario Glas 125 03:31,529
Ton Schols -3 125 03:32,748
Lars Clout 125 03:33,105
Alex Leistra 125 03:35,141
Laurens de Wolf 119 03:36,117
Jimmy Brouns 113 03:31,534
Paul van Nuil 113 03:36,576
Brian Leistra 112 03:34,531
Frank Beeren 108 03:33,771
Arjan Biekens 107 03:33,129
Paul Kessels 103 03:36,089

Edje.

zaterdag 9 januari 2010

Slot-It Group C

Afgelopen week werd bij Euroslotracing weer een Slot-It Group C race voor het clubkampioenschap afgewerkt. Na twee weken niet op de clubbaan te hebben gereden vanwege de feestdagen en het feit dat we op woensdag niet meer kunnen gaan racen, was het weer even wennen tijdens de wedstrijd. Op onze thuisbaan wordt gebruik gemaakt van 25 ohm's Parma Economy regelaars en dan is de overstap naar de ACD Pro natuurlijk weer even een cultuurshock.

Tijdens de race waren er voor zowel Edje als Lars maar twee uitvliegers te noteren. Daar waar Lars goed in z'n ritme zat, was dit bij Edje niet het geval en was het verschil in rondentijden veel te groot. Het verschil tussen de meeste rijders is inmiddels ook dermate klein, dat het minst of geringste foutje, meteen plaatsen kost, iets wat natuurlijk schitterende races tot gevolg heeft. Uiteindelijk reden de nummers 1 en 2, 134 ronden, terwijl Edje bleef steken op 128 ronden, goed voor een negende plaats en Lars werd met 125 ronden, twaalfde.

Inmiddels wel weer een tip van de winnaar van gisteren gekregen en dat gaan we dan maar eens uitvoeren voor de volgende race.

Edje.

dinsdag 5 januari 2010

Classic tuning

Nadat ik enkele weken geleden al eens aan de Revell Ford Cortina had gesleuteld, was het nu tijd om dezelfde poging eens met de Revell Simca 1000 te wagen. Het doel was om het kiepen van de auto minder te maken, door middel van een ander sleperschoentje. Dit keer werd een ongebruikt Slot- It houten baan schoentje aangepast. Dit is korter gemaakt en en ook is er een stuk van de onderkant afgehaald, zodat hij niet zo diep in het slot valt. Voordeel van dit schoentje is de korte schacht, zodat er geen veertje meer nodig is en het schoentje niet teveel op en neer kan bewegen.

Bij de Cortina had dit al succes en ook bij de Simca kan gezegd worden dat de operatie is geslaagd. De auto kiept minder snel en is toch een beetje sneller geworden, al kan hij niet tippen aan de tijden die nu met de Cortina worden gehaald. Weer een project geslaagd, dus nu op naar het volgende.

Edje.

maandag 4 januari 2010

Historics op E&L Raceway

Op 30 januari zal voor de eerste keer op E&L Raceway worden geracet. Gereden wordt met Historics. Dit zullen historische toerwagens, Trans-Ams en Nascars zijn. Clubgenoot Paul zal z'n arsenaal Amerikaanse auto's meenemen om de strijd aan te gaan tegen de Cortina, Capri, Simca en Escort MKII. Het gaat hier echter niet om de rijders, het motto is:"The car is the star".

De bedoeling is om op 27 februari met Slot-It Group C te gaan racen. Belangstellenden kunnen een mailtje sturen naar edje623@hotmail.com. De ruimte is beperkt, dus bij veel belangstelling geldt, wie het eerst komt, het eerst maalt.

Edje.

vrijdag 1 januari 2010

Beste wensen

Bij deze wil E&L Slotracing alle lezers van onze blog een gelukkig, gezond en sportief 2010 wensen.